Adizes Företagslivscykel

Företagen är som levande varelser: de är födda, de växer, de går in i en toppstat, och så småningom går de i nedgång.

Så, hur kan du styra ditt eget företag till dess huvudstat, och undvika problem som kan leda till nedgång?

Adizes Corporate Lifecycle-modell hjälper dig att göra det här. Vi tittar på det i den här artikeln.

Nedan följer en checklista över steg och element som du/ni bör gå igenom. Du/ni har definierat och formulerat organisationens:

  • Vision (drömmen)
  • Mission (vad och varför)
  • Mål (Objectives) (hur mycket av vad och av vem)
  • Strategier (Hur)
  • Aktivitetsplan (vem gör vad och när)
  • Du har en god känsla för när du kan använda modellen

Your Content Goes Here

Your Content Goes Here

Your Content Goes Here

Om verktyget
Dr Ichak Adizes, grundare och chef för Adizes Institute, skrev om Corporate Lifecycle-modellen i sin 1990-bok, ”Corporate Lifecycles.” Han uppdaterade modellen 2004 i uppföljningsboken, ”Managing Corporate Lifecycles.”

Dr Adizes spårade vägen för stora och små organisationer och insåg att de flesta går igenom en förutsägbar cykel av tillväxt och förändring.

De 10 stegen är:
Uppvaktning.
Barndom.
Heja heja.
Ungdom.
Främsta.
Tecken på åldrande.
Aristokrati.
Anklagelser.
Byråkrati.
Död.
Genom att veta om dessa 10 etapper kan du identifiera ditt företags nuvarande stadium. Du kan sedan styra den till det optimala skedet – prime – och arbeta för att hålla det där.

Du hittar modellen mest användbar om du är en ledande befattningshavare. Andra ledare kan dock använda den för att styra lag genom upp-och nedgångar som ingår i livet i en växande organisation.

Om de 10 etapperna
Låt oss titta på de 10 stegen i större detalj.

1. Domstol
I detta skede är organisationen bara en dröm i grundarna. Här planerar grundare, utvecklar och tester idéer och brainstorming. Spänning är ofta mycket hög, men ”hur” detaljer är inte definierade.

Viktiga mål under detta tidiga skede är att bygga upp spänning, stärka mål och ta organisationen till nästa steg i cykeln.

2. Spädbarn
Det här steget händer när grundarna tagit risk – vanligtvis en finansiell risk – och har skapat organisationen.

I detta skede ligger fokus på åtgärder, resultat och möjligheter. Det finns nu ett verkligt tryck för att ta de idéer som utvecklats i domstolsskedet och göra dem till verklighet. Detta stadium fokuserar mycket på att generera inkomster (antingen nu eller i framtiden) så att organisationen kan överleva och växa.

Dr Adizes säger att flera problem sannolikt kommer att inträffa under detta stadium, inklusive:

Problem med den ursprungliga produkten eller tjänsten. (Dessa kan relatera till design, erbjudande, kvalitet och så vidare.)
Problem med att slutföra beställningar eller möta krav från kunder.
Problem med organisationen som bedriver försäljning eller intäkter på fel ställe.
Politik, procedurer och processer som inte klarar av organisationens arbetsflöde och behov.
Människor spenderar mycket tid på att hantera problem.
Negativt kassaflöde.
Brist på delegering vid behov.
3. Go-Go
När en organisation gör det till detta skede, är det inte bara överlevande men det går bra kassaflödet är tillräckligt och försäljningen och inkomsterna ökar konsekvent.

Dr Adizes säger att ett stort problem under detta stadium är arrogans och övertygelse; det vill säga ledarskapet har sett sina första idéer arbete, och den här framgången går ofta till deras huvud. De kan börja känna som om de kan uppnå någonting. Denna övertygelse kan vara en stor fördel, men det kan också leda till organisationen undergång.

Många organisationer diversifierar snabbt under detta stadium. Resurser och uppmärksamhet växlar alltid för att fokusera på nästa projekt eller förvärv. Detta kan leda ledningen och lagmedlemmarna att känna sig frustrerade, överbelastade och förvirrade, eftersom de inte vet var de ska fokusera sin uppmärksamhet.

4. Ungdom
Ungdomstiden markerar en annan turbulent tid. Organisationen har vuxit och stärkts, men ledarskapet är under starkt tryck för att hålla fart.

Konflikt, politik och ”torvkrig” kan vara stora problem som kan minska moralen under detta stadium.

Mål kan också vara ett stort problem. I go-go-scenen fanns fokus på tillväxtmöjligheter. I detta skede växlar fokus dock ofta till kvalitet och lönsamhet.

Detta stadium är en tid med svåra förändringar. De flesta organisationer går från en ”absolut monarki” till en mer decentraliserad beslutsstruktur, och det är inte lätt för vissa ledare. Många gånger tas professionella vd och andra ledare in för att hantera företaget. Detta kan skapa maktkamp och alienation: grundarna nöjer nykomlingarna och vice versa.

5. Prime
Det här är det optimala steget för någon organisation eftersom det handlar om balans. Organisationen har uppnått en bra blandning mellan flexibilitet och kontroll.

I första etappen förstår alla organisationens uppdrag och deras roll i att uppnå det. Företaget är fokuserat och energiserat, målen är tydliga, processer arbetar och relevanta, och tillväxten är bra.

Men människor kan fortfarande kämpa för att skapa den perfekta mixen av balans och kontroll. Detta kan skapa spänning inom och mellan lag.

Rekrytering kan också vara ett problem; många organisationer i prime har inte tillräckligt bra människor att hantera alla sina projekt, avdelningar och kunder.

En annan fråga som organisationerna i detta skede står inför är tillfredsställande när saker verkar gå bra. Detta kan vara ett tidigt tecken på nästa steg (åldrande).

Ledare kan också förlora brådskande och vill ha ordning bara för ordningens skull. Organisationen och dess folk kan spendera mindre tid innovativt, och kan förlita sig mindre på deras bedömning eller nya idéer, och mer om hårda data och fakta. Människor kan också vara ovilliga att ta risker med nya projekt och nya idéer.

6. Tecken på åldrande
Tecken på åldrande inom en organisation kommer förmodligen inte att vara uppenbara först.

Du kommer troligen att märka de första tecknen på minskning av hur människor beter sig. Till exempel kommer människor att vara mindre glada över att ta risker. Institutioner som redovisning, personal och juridisk kan ha verklig politisk makt inom organisationen. Alla är mer fokuserade på lönsamhet och politiken styr beslutsfattandet.

Arbetskraften i sig kommer att visa tecken på nedgång. Organisationen kan till exempel ha ledare som inte arbetar produktivt eller som hindrar framsteg. Människor kommer att vara mindre flexibla och mer inställda på deras sätt; de vill följa reglerna. Intuition, djärvhet och kreativitet diskuteras fortfarande, men det finns mindre vilja att lita på dessa attribut och ta risker. Det finns många diskussioner och möten, men mindre blir gjort.

Långsamt, energin, entusiasmen och entreprenörskapet som gjorde organisationen bra att börja blekna. Förändringarna är subtila först – det här steget är tyst, till skillnad från de andra stegen, som är mer dramatiska. Om det lämnas för länge kommer organisationen att gå in i nästa etapp: aristokrati.

7. Aristokrati
I aristokratinivået har ledare sett sig i sina vägar. De fokuserar på att hitta och anställa människor som kommer att följa reglerna och inte ”göra vågor”.

De kan till och med straffa människor som har radikala idéer eller försöka genomföra stora förändringar. Atmosfären är vanligtvis formell och människor är ofta ovilliga att rösta sina sanna åsikter.

Aristokratiska organisationer vilar på tidigare prestationer och spenderar lite tid på nya projekt eller innovationer. De är ofta riskavvikande, och de kan ignorera eller avvisa problem, eftersom ingen vill ta itu med de verkliga frågorna. Även om organisationen sannolikt är rik på pengar, kan produkter och tjänster bli föråldrade.

Talangfulla människor och ledare kan lämna organisationen. Organisationer på detta stadium riskerar också en övertagande eller sammanslagning.

8. Diskriminering
På recriminationstadiet har en organisation gått in i en nedåtgående spiral. Toppledare har äntligen insett att organisationen är i trubbel, och folk kan tillbringa mycket tid att tilldela skulden istället för att försöka lösa problem. Många arbetare fokuserar på överlevnad istället för sitt arbete, och infighting är vanligt.

Upplägg är också vanliga under detta stadium. Människor kommer sannolikt att vara upprörd eftersom de ser att deras kollegor förlorar sina jobb, och deras moral och produktivitet kommer att ryckas eftersom de oroar sig för att deras jobb kommer att vara nästa. Skvaller kan sprida sig som ett eldsvamp, vilket gör saker ännu värre.

9. Byråkrati
Endast organisationer som får någon form av stöd, till exempel pengar från ett större företag eller en statlig myndighet, går in på detta stadium. de som inte hoppa över till stadium 10.

Bureaukratiska organisationer beskrivs ofta som ”för stora för att misslyckas”. De ger lite värde och är så stora och ineffektiva att få är oroade över prestanda. De flesta lag är inte medvetna om vilka andra avdelningar eller lag som gör, och det finns liten centraliserad kontroll. Organisationen är inriktad på system, rutiner och rutin.

Det kan känna isolering för att arbeta i en byråkrati. du och ditt team kan känna sig avskedade från dina kunder eller från det arbete du ska göra. Du kan tillbringa mer tid på att delta i möten, svara på e-post eller fylla i formulär än att göra något verkligt arbete.

10. Död
Det här skedet uppstår när pengarna går ut och företaget stängs permanent.

Använda verktyget
Adizes Corporate Lifecycle-modell hjälper dig att styra ditt företag till det optimala stadiet – prime – och varnar dig för att tecken på att det kan gå in i senare skeden – åldrande, aristokrati, recrimination, byråkrati och död.

Du kan också använda den för att förbereda sig för de problem som du kan uppleva när din organisation går igenom varje steg.

För att hjälpa dig att göra det här, tänk på var din organisation är just nu:

Vilket stadium är det i?
Vilka åtgärder behöver du vidta för att hantera potentiella problem och vägleda dina människor till eller tillbaka till huvudstadiet?
Ska du granska din strategi baserat på din analys?
Tips 1:
Denna modell är användbar för att tänka på de stadier av tillväxt som din organisation kommer att genomgå. Men inte alla företag kommer att gå igenom stadierna i denna ordning, och många andra faktorer kan påverka organisationens framgång och utveckling.

Tips 2:
Greinerkurvan är ett annat användbart verktyg som kan hjälpa dig att förutse problem som din organisation växer.

Nyckelord
Dr Ichak Adizes identifierade 10 stages av företags livscykel efter att ha observerat att de flesta organisationer delar samma mönster av existens.

Adizes ’10 steg är:

Uppvaktning.
Barndom.
Heja heja.
Ungdom.
Främsta.
Tecken på åldrande.
Aristokrati.
Anklagelser.
Byråkrati.
Död.
Du kan använda din kunskap om dessa steg för att styra din organisation till det optimala tillståndet, prime, och leda organisationen tillbaka till tillväxt om den har börjat minska.