Affärsplanering i Praktiken

Affärsplanering är kanske det mest kritiska inslaget i ett framgångsrikt företag. Det är också det element som många företagare försummar, eller spenderar för lite tid på.

Varför? Eftersom det är en hel del arbete, och när du är på väg att starta ett nytt företag, finns det förmodligen mycket mer pressande, eller glamorösa och spännande saker att göra.

Ja, att hitta ett bra utrymme att hyra kan vara viktigt. Och ja, att bestämma vad man ska debitera kunder är viktigt också. Men om du inte gör de sakerna inom ramen för den större bilden – den totala affärsplanen – kommer du sannolikt att sakna kritiska detaljer som har potential att göra allt för att misslyckas.

Vissa anser att man skriver en affärsplan som krävs för att få finansiering från en bankir eller en investerare: Detta kan saknas. En affärsplan är mycket mer än ett snyggt försäljningsverktyg. Det är ett kraftfullt redigeringsverktyg för att hjälpa dig att fokusera på dina mål, sätta mål och undvika potentiella fallgropar. Processen med att skriva en affärsplan tvingar dig att överväga alla aspekter av att starta ditt företag eller ta det till nästa steg. från att identifiera möjligheter, att utforska risker, för att sätta tal på idéer.

Bottom line, affärsplanen gör att du tänker, kvantitativt och kvalitativt, om varför, vad och hur du ska gå vidare. Det hjälper dig att tänka på höga och låga, fördelar och nackdelar, potentialen för framgång och för misslyckande. Medan du kanske har ett framgångsrikt företag utan en affärsplan, är det mycket mer sannolikt att om du misslyckas med att planera, kommer du inte heller att lyckas.

Självklart kan du upptäcka att när du tittar på din affärsidé i den här detaljen stannar den helt enkelt inte upp. Skäligt som det här kan vara, det är mycket bättre att hitta det här på papper än att drabbas av kostnaden och följderna av att ta reda på det i praktiken.

Affärsplanering är lika viktigt för nya projekt som för nya företag. I detta sammanhang kallas ”affärsplanen” vanligen som ett ”affärsfall”. Disciplinen att rättfärdiga vad du planerar att göra när det gäller vad det kommer att uppnå, och hur du kommer att göra det, kommer att bidra starkt till chansen att ditt projekt lyckas.

Nyckelord
Affärsplanering är en viktig verksamhet när man tänker på ett nytt affärsföretag eller projekt. Genom att ta dig tid att upptäcka alla viktiga fakta och siffror som beskrivs i de sju affärsplaneringsområdena ovan kommer du att få ett utmärkt grepp om hur du ska implementera dina idéer, och vilka finansiella investeringar och vinster du kan förvänta. Om din affärsplan inte staplar upp kan du fokusera dina ansträngningar nu på papper och göra skillnaden mellan affärsframgång och misslyckande.

Genom att lära sig färdigheter i affärsplanering kommer du att vara i en bra position att övervaka och hantera din affärsplan när ditt företag går vidare. Planen och allting i, det är en rörlig fest, och du måste fortsätta att se över och utmana den när du går vidare. Din affärsplan är en viktig grund: Fortsätt bygga på den för att säkerställa din företags framgång.

Ytterligare resurser

Your Content Goes Here

Your Content Goes Here

Your Content Goes Here

Vad kommer en affärsplan att visa?
En affärsplan hjälper dig att undersöka ditt affärsidé och avsikter för lönsamhet och hållbarhet. På vägen kommer du att upptäcka ovärderlig information som du kommer att använda om och om igen. Här är tio av de bästa upptäckterna du kommer att göra när du skriver din affärsplan:
Exakt vad ditt företag kommer att ge.
Vem dina kunder är och hur du kan möta deras behov.
Vem du är konkurrenter är, och vad är deras styrkor och svagheter.
Potentiella hinder för din framgång.
Möjligheterna hos din kärnverksamhetsgrupp.
En väldefinierad marknadsstrategi för att fånga din marknadsandel.
Benchmarks och mål.
Finansiella prognoser och avkastning på investeringar.
Hur mycket pengar behöver du starta.
Vad dina investerare kommer att få ut av affären.
Vad går till en affärsplan?
En bra affärsplan innehåller drömmar och idéer som stöds av fakta och siffror, och det presenteras vanligtvis i ett ganska standardiserat format. Följande åtta punkter är gemensamma avsnitt i en affärsplan – när du har tillräckligt med detaljer för vart och ett av dessa element, kommer du att ligga till grund för en omfattande och komplett affärsplan.

Executive Summary.
Företagsöversikt.
Produkter och tjänster.
Industri / Marknadsöversikt.
Marknadsstrategi och implementeringsplan.
Operativ infrastruktur.
Management Team Sammanfattning.
Finansiell plan.
Var och en av dessa affärsplaner beskrivs kortfattat i nedanstående avsnitt. (Tänk på att detta är en introduktion till affärsplanering: Du hittar länkar till mer detaljerad – och landsspecifik information i slutet av artikeln.)

Tips:
Beroende på arten av ditt företag och dina egna kompetensområden kan du behöva ringa på andras hjälp och expertis för att bygga upp din affärsplan, till exempel i marknadsföring eller finansiell planering. Vi tillhandahåller även länkar till ytterligare resurser för att hjälpa din företagsplanering mer detaljerat.

1. Sammanfattning
Det är det första som människor läser, och det är det sista du förbereder. Syftet med det här avsnittet är att sammanfatta hela din plan på ett sådant sätt att det inte finns några tvivel om företagets lönsamhet och lönsamhet och din förmåga att hantera den. En sammanfattning kan vara så kort som några stycken, och så länge som två sidor. Oavsett längd måste den markera de viktigaste punkterna och slutsatserna från var och en av de avsnitt som följer i din affärsplan.

2. Affärsöversikt
Syftet med affärsöversikten är att ge läsarna en övergripande känsla för vad det är du försöker åstadkomma och ge läsaren en mer detaljerad titt på din vision. De element du anger om är:

Historia – vad ledde till din idé och detta affärsidé?
Uppdragsförklaring – vad ska du göra för att uppnå?
Mål och mål – vad strävar du efter inom det första året och på längre sikt?
Ägarskap – är du en innehavare, partner eller företag?
Plats – vilka faciliteter kommer verksamheten att använda?
3. Produkter / tjänster
De flesta företag säljer produkter eller tillhandahåller tjänster. I det här avsnittet är ditt mål att tydligt definiera vad du tillhandahåller till dina kunder och hur ditt erbjudande är annorlunda eller unikt. Det inkluderar:

Produkter och / eller tjänster – vad säljer du och / eller tillhandahåller?
Produktion och / eller leverans av tjänster – hur kommer du att förvärva eller tillhandahålla dessa produkter eller tjänster?
Konkurrenskraftig jämförelse – varför kommer kunderna att köpa dina produkter, och inte det för någon annan (det här är verkligen viktigt, och vi tittar på det igen nedan.)
Framtida produkter och tjänster – hur förväntar du sig att dina produkter / tjänster ska utvecklas och utvecklas under nästa år till fem år?
4. Industri / Marknadsöversikt
Detta avsnitt är en sammanfattning av marknadsundersökningar som hjälper till att avgöra om din affärsidé är lönsam och hållbar. Det definierar din bransch, diskuterar trender, skisserar kundens / marknadens behov som existerar, granskar köparbeteendet och tittar också på konkurrensutsikterna på din marknad.

För att ta itu med dessa punkter måste du naturligtvis bedriva marknadsundersökning. Detta gör att du kan säkerhetskopiera din proposition med bevis. Marknadsfrågorna som din forskning ska ta upp är:

Branschanalys – vad händer och vad förändras i din bransch? Ett bra sätt att göra denna analys är att använda PEST-analysverktyget, som tittar på politiska, ekonomiska, socio-kulturella och tekniska faktorer. En annan är att använda Porter’s Five Forces Analysis, som hjälper dig att tänka på maktbalansen i branschen.
Marknadsanalys – vilka egenskaper är den marknad du driver med, vilka kundbehov uppfylls och hur kan denna marknad och dessa kundbehov delas upp?
Tendenser och utsikter – Vilken förändring i konsumentbeteendet kan påverka ditt företag?
Köpa beteende – hur görs inköp och vad påverkar köpbesluten?
Branschdeltagare – vilka är de viktigaste egenskaperna hos nyckelaktörerna i din bransch? Överväg att använda SWOT-analys för att förstå deras styrkor och svagheter, och de möjligheter och hot de står inför.
Konkurrensanalys – Hur kommer du att erbjuda en tillräckligt olika produkt eller tjänst för att övertyga kunder att köpa från dig och inte från dessa redan etablerade konkurrenter? Överväg att använda USP Analysis för att tänka på din konkurrenskraftiga position.
5. Marknadsföringsstrategi
Data från din marknadsanalys kan nu användas för att formulera din marknadsföringsstrategi och definiera hur du ska sälja produkten och till vem.

Börja med att använda SWOT-analysen igen, den här tiden fokuserade på dig själv. Vilka är styrkor, svagheter, möjligheter och hot mot företaget? Denna analys visar hur du kan anpassa dina styrkor med de möjligheter som finns och vilka händelser du bör förbereda för att hantera de svagheter och hot som du har identifierat.
Målmarknad – Vem är din idealiska kund? Vilket specifikt behov uppfyller du? Och så vilka segment på marknaden kommer du att tjäna? Finns det en specifik nisch som du kan utnyttja?
Nyckelkonkurrenter – Vem annorlunda är för din målmarknad?
Konkurrensposition – Hur kommer du bäst att kommunicera den unika orsaken som folk borde köpa från dig? Och var ska du kommunicera med det här meddelandet?
Prissättningsstrategi – Vilket pris kommer att locka kunderna du riktar in? Vilket pris kommer att göra dig den bästa vinsten?
Kampanjstrategi – Hur kommer du att varumärka och marknadsföra ditt företag? Var kommer marknaden och sälja?

6. Operativ infrastruktur
I det här avsnittet anger du detaljer om utrustning och anläggningar du ska använda för att skapa dina produkter och tjäna dina kunder. Beroende på verksamhetens karaktär kommer dessa att innehålla alla eller några av:

Lokaler – kontor, verkstäder och lagerlokaler.
Utrustning och maskiner.
IT-resurser – Programvara och hårdvara, inklusive redovisningssystem.
Du bör också inkludera detaljer om viktiga leverantörer som du kommer att förlita sig på för outsourcade tjänster samt för viktiga råvaror och typen av avtal du skulle göra med dem.

7. Ledningsgruppsöversikt
Här utforskar du dina talanger och förmåga att hantera verksamheten. Detta avsnitt innehåller en översikt över de viktigaste personerna som bidrar till den dagliga förvaltningen av verksamheten:

Hur hjälper din bakgrunds- / affärserfarenhet till dig i den här verksamheten?
Vem kommer att vara på ledningsgruppen? Inkludera ett organisationsschema.
Vad är din förvaltningsfilosofi?
Vad är ditt och ditt lags svagheter och hur kan du kompensera för dem?
Vad är deras uppgifter? Är dessa uppgifter klart definierade?
Har du någon personalbehov? Om så är fallet, vad är din plan för anställning och träning?
8. Finansiell plan
Låt inte siffrorna skrämma dig – du behöver inte vara en revisor för att vara i affärer, men du behöver förstå vad du läser och var siffrorna kom ifrån. Dina finanser kommer att berätta om eller inte vad du tänker göra, så småningom blir lönsam. Det är trots allt inte så mycket att vara i affärer om du inte kan tjäna pengar. Se till att du täcker:

Startfonder – Har du tillräckligt med kapital för att ta dig igenom tills du börjar uppnå ett positivt kassaflöde?
Driftsbudget – Var ska du spendera dina pengar under det första året?
Finansiella antaganden – Vad bygger du på dina projicerade nummer?
Kassaflödesprojektion – Utifrån dina utbildade antaganden, vilka inkomster och kostnader projektar du? Hur lång tid tar det för att uppnå ett positivt kassaflöde och när kommer du att bryta jämnt? Se vår artikel om kassaflöde
Prognoser för att ta reda på hur man gör det här.
Tips:
Om du känner dig lite orolig över den ekonomiska planeringen finns det många källor till hjälp. Investera i en av många bra böcker om att starta ett företag, eller överväga att fråga om resurser och råd från småföretagsledaren på din lokala bank. Någon ny affärsverksamhet behöver god ekonomisk planering och god löpande ekonomisk förvaltning, så det är värt att investera tid att lära sig dessa färdigheter nu eller att få någon inblandad i denna expertis.

Nyckelord
Affärsplanering är en viktig verksamhet när man tänker på ett nytt affärsföretag eller projekt. Genom att ta dig tid att upptäcka alla viktiga fakta och siffror som beskrivs i de sju affärsplaneringsområdena ovan kommer du att få ett utmärkt grepp om hur du ska implementera dina idéer, och vilka finansiella investeringar och vinster du kan förvänta. Om din affärsplan inte staplar upp kan du fokusera dina ansträngningar nu på papper och göra skillnaden mellan affärsframgång och misslyckande.

Genom att lära sig färdigheter i affärsplanering kommer du att vara i en bra position att övervaka och hantera din affärsplan när ditt företag går vidare. Planen och allting i, det är en rörlig fest, och du måste fortsätta att se över och utmana den när du går vidare. Din affärsplan är en viktig grund: Fortsätt bygga på den för att säkerställa din företags framgång.

Ytterligare resurser