Vad är strategi

Tänk på när du senast donerade till din favorit välgörenhet.

Du hade förmodligen vissa förväntningar.

Du kanske till exempel har förväntat dig att använda nästan hela ditt bidrag för att stödja sina mottagare eller för att tacka dig på något sätt.

Tänk nu på hur du skulle känna om du hörde att välgörenhetscheferna fick ett extravagant lönepaket, eller om organisationen misslyckades med att tacka för din donation.

Du skulle troligen känna dig mindre engagerad, och du kan även leta efter en annan orsak till stöd.

Vi förväntar oss professionella som arbetar för ideella organisationer för att upprätta och upprätthålla bra relationer med de personer som finansierar sina organisationer. Detsamma gäller det också för vinstgivande organisationer, särskilt om de är beroende av andra för ekonomiskt stöd.

Som chef i någon av dessa typer av organisationer måste du vara både professionell och tankeväckande på det sättet att du bygger relationer med finansiärer.

Nyckelfaktorer

Your Content Goes Here

Your Content Goes Here

Your Content Goes Here

Vad är bidragsgivare?
Stödmottagare är externa personer eller grupper som bidrar pengar till din organisation.

De inkluderar enskilda, företagande eller statliga givare, investerare och aktieägare, och de spelar en roll i många typer av organisationer, från ideella organisationer och statliga myndigheter, till nystartade företag och stora företag.

Till exempel kan en organisation acceptera en investering från en privat givare för att finansiera ett specifikt projekt. Start-ups kan behöva externa medel, i första hand från ängel investerare, och senare från riskkapitalister, för att hjälpa dem att utveckla och skala upp. Naturligtvis finansieras börshandlade bolag delvis av aktieägarna.

Notera:
Du kan arbeta direkt med personer som finansierar din organisation – till exempel företagsledare eller annan personal som har en ekonomisk andel i verksamheten.

Vi har uteslutit den här gruppen från vår definition av finansierare, eftersom du måste hantera ditt förhållande med dem på ett annat sätt. Läs vår artikel om att arbeta med mäktiga människor för mer om detta.

Hur man hanterar Funder Relationer
När du bygger och upprätthåller goda relationer med finansiärer kan du öppna tillgången till långsiktigt ekonomiskt stöd. Du kan också dra nytta av andra möjligheter, till exempel kompetens inom fondföretagets nätverk.

Använd strategierna nedan för att skapa positiva relationer med dina funders.

Bygg och upprätthålla förtroende
Förmedlare visar förtroende för din organisation när de investerar i det eller donerar till din sak. Det är upp till dig att behålla det förtroendet.

Ställ in ett starkt förhållande från början: lyssna noga på eventuella problem, följ igenom på utlovade handlingar, och vara ärliga om eventuella svårigheter som kan påverka en funders deltagande.

Var ansvarig
Förmedlare med rätta förväntar sig ansvarsfull förvaltning av deras bidrag och av organisationens resurser i allmänhet. De förväntar sig förmodligen att du har robusta styrningsprocedurer på plats, att ha gjort noggrannhet i alla partnerskap du har ingått, och att vara genomskinlig om hur finansiering används.

Förmedlare behöver också information om hur du använder deras bidrag. Till exempel:

Små givare kanske vill ha regelbunden information (t.ex. nyhetsbrev) om de projekt som de finansierar, så att de kan förstå effekterna av sina bidrag och se till att dessa har använts väl.
Aktieägare vill se finansiella resultat och detaljerade planer som visar hur deras investeringar kommer att användas. De kan vara lagligen eller kontraktsberättigade för denna information, beroende på vilken typ av finansiering de har.
Venture kapitalister, ängel investerare och andra långivare kommer att behöva regelbundna uppdateringar om företagets framsteg, såsom månadskonton och en reviderad årsredovisning, och de kanske vill se mer detaljerad information som försäljning, bokföring och strategirapporter, och aktivitets- och resursprognoser.
Nonprofits som får storskalig finansiering från förtroende, myndigheter eller filantropiska givare kan behöva tillhandahålla strukturerad kvantitativ bevis på hur människor har gynnats som ett resultat av deras ekonomiska stöd.
Bekräfta med fondgivare vilken information de behöver, hur ofta de behöver det och i vilket format det ska visas. Sätt sedan på tillförlitliga system så att du kan leverera nödvändig information på rätt sätt och i tid.

Notera:
Förmedlare kan också förvänta sig andra bevis på att du är en trovärdig organisation, och att du använder pengar klokt.

Detta inkluderar betalande måttlig löner (inklusive senior personal), välja lämpligt blygsamma lokaler och upprätthålla ett positivt rykte.

Förstå och hantera förväntningar
Vissa givare ställer specifika krav på hur mottagande organisationer måste använda sin investering. Till exempel:

Investerare i nystartade företag kan ge ekonomiskt stöd för att förstå att organisationen kommer att använda den för att växa till en viss sektor.
Bidragsgivare till ideella organisationer kan begära att deras donation inte används för att finansiera vissa aktiviteter eller orsakar att de inte godkänner.
Innan du accepterar någon betydande donation eller investering från fondföretag, ta reda på om några strängar är fästade. Se till att du och andra ledare på ett tillförlitligt sätt kan följa dessa villkor innan du godkänner finansiering.

Tänk om vad du behöver från finansierare
Det finns sannolikt information eller inmatning som du behöver från dina finansierare – till exempel kan de behöva delta i möten, bidra med information till rapporter eller skriva ut dokument.

Var tydlig om vad du behöver och bekräfta med dina finansierare att de kommer att kunna tillhandahålla det.

Aktivt hantera relationen
Planera kommunikationer som vanliga e-postmeddelanden, nyhetsbrev eller telefonsamtal för att hålla finansiärer uppdaterade om hur pengarna används (men kom ihåg att de kan hitta för mycket information överväldigande).

Kom ihåg att kommunikationen är tvåvägs, och att finansierare kanske vill ha möjlighet att ställa frågor eller att träffa dig och dina kollegor personligen.

Du kan skapa en dedikerad e-postinbox för fondföretag (se till att du har kapacitet att övervaka den och att svara snabbt). Alternativt kan du överväga en öppen dag eller webbinarpresentation, så att dina finansierare kan höra dina nyheter direkt.

Tips:
Hantera eventuella problem eller missförstånd som uppstår snabbt och professionellt. Om du stöter på problem, ger vår artikel om hantering av olyckliga kunder vägledning om hur du reparerar relationer och fortsätter.

Säg tack”
När du tackar dina finansiärer erkänner du sitt engagemang för din organisation. Detta erkännande är en viktig del av ditt förhållande, och finansiärer kommer att ha olika förväntningar om hur de skulle vilja tackas.

Se till att du har förstått och loggat in som en del av de uppgifter du håller på fondföretag. Och om du planerar att erbjuda konkreta ”tack”, se till att de är lämpliga och kolla din organisations policy om att göra presenter för att undvika svårigheter eller missförstånd.

Tänk på att inte alla vill tackas på samma sätt. Vissa finansierare kan ha höga förväntningar, och du kan behöva hantera dessa noggrant. andra kan vara nöjda med ett omnämnande på din webbplats. Vissa kan till och med föredra att vara anonyma.

Nyckelord
Förmedlare är externa personer eller grupper som är ekonomiskt involverade i din organisation. De omfattar aktieägare, investerare och enskilda, företags- eller statsgivare.

För att fungera effektivt med funders, sätta upp system som låter dig logga in noggrant och rapportera till dem helt och öppet. Se till att alla meddelanden som du ger ut – från tillfälliga e-postmeddelanden till lönerna som du betalar ditt folk – skapa rätt intryck.

Ta tid att bygga förtroende och hantera förväntningar och relationer noggrant. Detta kommer att hjälpa dig att upprätthålla fondens stöd på lång sikt.