Projektbeskrivning

Föreställ dig att tre olika företag har beslutat att expandera och öppna nya internationella kontor.

Företaget A kämpar på sin nya plats i flera år och slutar stänga sitt kontor, för att det aldrig uppfyller sina ledares förväntningar. Företag B har en svår start på sin nya plats, men det börjar sakta att förbättra, men inte så snabbt som organisationen hade hoppats. Men företagets kontor börjar bra och fortsätter att överträffa förväntningarna, år efter år.

Så, vad är skillnaden mellan dessa företag?

Var och en har ett annat perspektiv på den internationella tillväxten.

Företag A anser att sitt hemland har den bästa personalen, resurserna och rutinerna, så det skapar en exakt kopia av sig själv i värdlandet. Företag B inser långsamt att yrkesverksamma i värdlandet har en bättre förståelse för lokal kultur och värderingar, så det anpassar sitt tillvägagångssätt för att återspegla den nya kulturens behov.

Företag C anser dock att varje internationellt kontor är unikt, redan från början. Det uppmuntrar lokala yrkesverksamma att söka jobb, och det anpassar processer och prestationsmått för att passa värdkulturens värderingar och övertygelser.

Företag som expanderar internationellt har ett antal utmaningar att övervinna; och en av de största är att ändra sitt perspektiv för att anpassa sig till sina nya marknader. Din organisation är mest sannolikt att lyckas om du kan modellera den efter företag C och omfamna den globala kulturen som vi alla nu ingår i.

I den här artikeln ser vi på EPRG-modellen – en modell som internationella organisationer kan använda för att utveckla ett strategiskt, globalt tillvägagångssätt för internationell expansion.

Logga in