Projektbeskrivning

Hur konkurrerar din organisation inom sin bransch?

Letar du ständigt efter nya möjligheter? Går du att fokusera på samma marknad och förbättra effektiviteten? Eller kanske du luta dig tillbaka och reagera på förändringar på marknaden?

Organisationerna visar otrolig mångfald på de sätt som de arbetar och tävlar. Tänk på exempel på de olika restaurangerna i ditt område. Varje har sitt unika sätt att locka nya kunder. Vissa ändrar ofta sina menyer, baserat på de senaste trenderna (tänk på vetegrasjuice och proteinskakningar), medan andra har erbjudit samma menyer i flera år.

Varken tillvägagångssätt är nödvändigtvis rätt eller fel – varje restaurang kan vara framgångsrik med olika saker. På samma sätt kan din organisation välja att starta en ny produkt varje kvartal, eller du kan fokusera alla dina energier på en ”stjärna” -produkt. Vad som är viktigt är dock att den typ av konkurrenskraftig strategi du väljer måste anpassas till hur din organisation är strukturerad.

Raymond Miles och Charles Snow studerade förhållandet mellan struktur och strategi. År 1978 publicerade de ”Organisationsstrategi, struktur och process”, som identifierade fyra typer av organisationer – försvarare, prospektorer, analysatorer och reaktorer. Sammantaget visar dessa typer hur företag konkurrerar.

När du förstår vilken typ som passar din organisation, ger Miles och Snow typologi insikter om hur du kan förbättra ditt företags industriposition genom att svara på tre nyckelfrågor:

Vilka funktionella strategier ska du bedriva?
Vilken typ av struktur ska du anta?
Hur ska du göra strategiska beslut?
Miles and Snows teori har fått stöd av ett brett spektrum av chefsstudier och det har blivit ett användbart koncept inom strategisk ledning.

Logga in