Projektbeskrivning

Är din organisation väl utformad, och hur vet du? Hur ser en väl utformad organisation ut? Hur känns det att jobba där? Och hur skiljer det sig från en dåligt utformad?

Det här är de typer av frågor du behöver utforska när du tittar på organisationsdesign.

Många likställer organisationsdesign med en organisations struktur: Orden ”lean” och ”flat” används för att beskriva organisationens design såväl som dess struktur. Faktum är att organisationsdesign omfattar mycket mer än bara strukturen: Organisationsdesign är processen att anpassa en organisations struktur med sitt uppdrag. Det innebär att titta på det komplexa förhållandet mellan uppgifter, arbetsflöde, ansvar och myndighet, och se till att alla stödjer verksamhetsmålen.

Bra organisationsdesign hjälper kommunikation, produktivitet och innovation. Det skapar en miljö där människor kan arbeta effektivt.

Många produktivitets- och prestandafrågor kan spåras tillbaka till dålig organisationsdesign. Ett företag kan ha ett bra uppdrag, bra människor, bra ledarskap, etc. och fungerar fortfarande inte bra på grund av dålig organisationsdesign.

Ta exempel på ett företag vars försäljningsavdelning och produktionsavdelning både fungerar som separata enheter. Ändå behöver de kommunicera om kundbehov och har inte organiserats för att göra det: Företagets prestanda lider som ett resultat. Ta sedan ett exempel på ett företag som vill växa genom att förvärva nya kunder. Ändå säljteamet belönas för kundretention istället: Återigen är företagets resultat kompromissat som ett resultat.

Hur jobbet är gjort, affärsprocesser, informationsdelning och hur människor stimuleras alla dessa påverkar direkt hur väl organisationen utför. Alla dessa faktorer är fasetter av organisationens design och varje fasett är viktigt för organisationens framgång.

Med tanke på betydelsen av organisationsdesign, varför är det så ofta att skylla på ineffektivitet och ineffektivitet? Anledningen är att organisationer ofta utvecklas snarare än att bli designade. Med liten eller ingen planering och intervention kommer den organisationsdesign som uppstår troligen att vara felaktig med felaktiga incitament, bearbetning av luckor och hinder för god kommunikation.

Utan grundlig planering tar en organisations design ofta en hierarkisk struktur. Denna struktur är vanlig eftersom företagsledare och chefer ofta är ovilliga att avstå från kontrollen. Sådana strukturer kan emellertid sakna flexibilitet, dra nytta av resurser och underanvända nyckelpersoner och färdigheter. När det gäller bra organisationsdesign handlar det om att få rätt balans – att få rätt kontroller, rätt flexibilitet, rätt incitament, och få ut det mesta av människor och andra viktiga resurser.

I den här artikeln tittar vi först på typer av organisationsdesign och deras användningsområden. Vi ser sedan mer i detalj på de viktigaste aspekterna av organisationsdesign och erbjuder några tips om hur du ser till att din organisation är anpassad till dina affärsmål.

Logga in