Projektbeskrivning

Tänk på scenariot: du kommer till marknaden för att fylla på frukt, men det har varit ett dåligt år för äpplen, och tillgången är låg. Priset har stigit, även sedan förra veckan – men du accepterar ökningen och klickar ihop ändå.

På plussidan har det varit en stötfångare av päron. Odlarna är angelägna om att sälja så många som de kan innan deras råvaror börjar rotna, och de har slashed sina priser i enlighet därmed. Men du har ingen brådska – du vet att om du kommer tillbaka i slutet av dagen kommer de att bli ännu billigare.

För de flesta av oss, som konsumenter, är dessa grundläggande lagar av utbud och efterfrågan så bekanta, de är nästan andra naturen: rikliga varor är billiga; knappa varor kostar mer. Men i affärer används dessa begrepp på ett mer nyanserat sätt för att undersöka hur mycket av en produkt konsumenterna kan köpa till olika priser och den mängd du borde erbjuda till marknaden för att maximera dina intäkter.

I den här artikeln undersöker vi förhållandet mellan utbud och efterfrågan med enkla grafer och tabeller för att hjälpa dig att göra bättre priser och leveransbeslut.

Logga in