Blue Ocean Strategy

Hur förutsåg Apple att vi skulle älska iPod så mycket? När allt började verkade vi vara glada över våra klumpiga bärbara CD-spelare – vilket var så mycket bättre än de personliga kassettmaskinerna de hade ersatt! Men på något sätt visste de att vi ville ha en mindre gadget som skulle innehålla tusen låtar. Och de hade rätt.

Eller hur är det med Southwest Airlines? Varför bestämde de sig för att uppmuntra sitt kabinpersonal att vara vänlig och rolig, när andra flygbolag ville att deras personal skulle bete sig som maître d’s i upmarket restauranger? Southwest skapade en helt ny typ av flygupplevelse, och deras kunder älskade det.

Många organisationer arbetar hårt med kundforskning för att ta reda på vad deras målmarknad vill ha. Men de som får mer än bara en procentenhet eller två av marknadsandelar är de som identifierar vill och behov som vi inte ens vet att vi har. Och genom att utmana antagandena från deras branscher drivs de till storhet. De har ingen konkurrens, eftersom de faktiskt omdefinierar riktmärken för sin typ av produkt.

Om du tittar närmare ser du att många företag som uppnår branschledarskap använder ett tillvägagångssätt som nu kallas ”Blue Ocean Strategy”. I den här artikeln ser vi på vilken Blue Ocean-strategi som är och tittar på hur du kan använda den för att främja förändring och innovation.

Nedan följer en checklista över steg och element som du/ni bör gå igenom. Du/ni har definierat och formulerat organisationens:

  • Vision (drömmen)
  • Mission (vad och varför)
  • Mål (Objectives) (hur mycket av vad och av vem)
  • Strategier (Hur)
  • Aktivitetsplan (vem gör vad och när)
  • Du har en god känsla för när du kan använda modellen

Your Content Goes Here

Your Content Goes Here

Your Content Goes Here

Blue Ocean Strategy
Blue Ocean Strategy utvecklades av W Chan Kim och Renée Mauborgne, vilka båda är utmärkande professorer vid INSEAD i Frankrike. De identifierade denna strategistrategi utifrån en studie av 150 strategiska rörelser, som spänner över mer än 100 år och trettio industrier.

Tillvägagångssättet publicerades första gången i Harvard Business Review i oktober 2004. Nästa år publicerade Kim och Mauborgne en bok med titeln ”Blue Ocean Strategy: Hur man skapar obestridd marknadsutrymme och gör konkurrens irrelevant”.

När det gäller att definiera vilken Blue Ocean-strategi som är, hjälper det att börja med att visa ett stort hav. De flesta företag finns i vad författarna kallar ett rött hav. Det röda havet är jam-packat med andra företag, alla som erbjuder liknande produkter och tjänster. När de kämpar för att vara bäst, fläckar de vattnet rött med blod, skjuter genom skirmishing på nära håll. Vinsten minskar och marknadsandel minskar i röda oceaner, helt enkelt för att de är så överfulla.

Blåa oceaner är det exakta motsatsen till röda oceaner. Blåa oceaner är öppna och tomma, med gott om utrymme att expandera och segla vart du vill. I blåa oceaner är det ofta ingen konkurrens, eller om det finns något, är det effektivt irrelevant för dig eftersom det inte kan röra dig. Här är efterfrågan, kunder och tillväxt din för att ta. Du och din organisation slutar använda tävlingen som referens och gå på egen väg.

I hjärtat handlar Blue Ocean Strategy om att navigera din organisation till ett blått hav, där det kan uppnå snabb tillväxt och dramatiskt öka vinsten.

Författarna betonar att det viktigaste tänkande som finns i Blue Ocean Strategy är att det trotsar traditionell företagsvishet om värde och kostnad. De flesta röda oceanföretag tror att det måste finnas en tradeoff: de kan antingen skapa mer värde för kunden till högre kostnad, eller de kan skapa mindre värde till lägre kostnad.

Blåa havet företag förstår att det inte behöver vara en sådan tradeoff. De skapar stort värde till en lägre kostnad, och det fungerar både för sig själva och för kunden.

En annan viktig aspekt för Blue Ocean Strategy är att den inte behöver baseras på teknisk innovation. Enligt författarnas studier är ny teknik sällan den viktigaste egenskapen hos blåa oceaner. Ofta använder inte företagen befintlig teknik för att omforma en produkt eller tjänst eller leveransmetod, vilket skapar en ny produkt eller referens som ett resultat.

Företag som Cirque de Soleil, CNN, Federal Express, Apple och Southwest Airlines är alla exempel på organisationer som framgångsrikt nått sina blå oceaner och därmed uppnådde 10-15 års marknadsdominering.

Exempel
Att förstå Blue Ocean-strategin är lättast när man tittar på hur ett befintligt företag har tillämpat konceptet framgångsrikt. För det här exemplet, låt oss titta på Netflix, online-och hyr-för-mail-filmuthyrningsorganisationen.

Sluta och fundera på hur du lånade filmer i slutet av 1990-talet. Du har förmodligen fått dem från en tegelsten och murbruk, till ett ganska högt pris. Och du måste återvända dem omedelbart eller möta outrageously höga sena avgifter. Detta innebar normalt att köra tillbaka till affären sen klockan 11.00.

Fram till 1997 var det helt enkelt sättet som filmer hyrdes ut. Ingen ifrågasatte det – åtminstone tills Netflix dök upp.

Netflixs tillvägagångssätt var 100 procent konsumentfokuserat och affärsmodellen rivde ner industrins befintliga väggar.

Netflix skapade sitt blåa hav genom att vara helt annorlunda än konkurrensen:

Det hade ingen butik. Filmer valdes av kunder online. Detta höll kostnaderna nere för Netflix och för sina konsumenter.
Eftersom filmer skickades ut, behövde människor inte längre köra för att släppa dem.
Porto har tagits hand om av Netflix, att bli av med en annan källa till kundproblem.
Sena avgifter avskaffades. Du kan hålla en film så länge du ville.
Filmer kan också ses online. Detta eliminerades och vände sig till ett stort värde för kunderna.
Prissättningen fastställdes med en månadsledningsstruktur för en fast avgift, i stället för på en ”per film” -basis. Detta gav medlemmarna mer värde för sina pengar.
Netflix förändrade helt hur människor hyrde filmer och ändrade hur filmuthyrningsföretag levererade dessa filmer. Som ett resultat hade de fullständigt kontroll över online- och hyresmarknaden under nästan ett decennium. Konkurrensen har nu gått in, men Netflix har haft så stor start i branschen och har ett så starkt varumärke att det kommer att vara svårt för tävlingen att skaka dem.

Det är viktigt att inse att organisationer inte behöver helt omdefiniera sin bransch eller organisation för att Blue Ocean Strategy ska kunna fungera. För det mesta skapas blåa oceaner från befintliga organisationer. Det handlar vanligen om att designa en ny produkt eller tjänst och koppla den till vad köpare verkligen vill ha, även om de inte inser att de vill ha det.

Kim och Mauborgnes Blue Ocean-strategi är ett specifikt tillvägagångssätt. Det borde inte förväxlas med den generiska termen ”blå himmeltänkande”, som beskriver obehindrad brainstorming.

Så här använder du verktyget
Följ dessa steg för att ta en Blue Ocean strategisk inställning till vad du gör:

Börja med att analysera din organisation och bransch. Gör en lista över standarder eller bästa praxis som alla följer. Vad gör alla på samma sätt, inklusive ditt företag?
Titta sedan på linjerna. Du har skrivit ner vad som är känt. Nu är det dags att gå av kartan. Vilken av dessa branschstandarder eller bästa metoder kan din organisation hoppa över eller omdefiniera när du skapar en ny tjänst eller produkt?
Fråga vad dina kunder eller målmarknader verkligen söker. Ofta identifierar blåa havet företag vill och behöver att kunderna inte ens inser att de har. Sätt dig i sina skor. Vad kan irritera dem om befintliga produkter eller tjänster som du kan adressera?
När du har identifierat ett behov och / eller en produkt, titta på kostnaderna. Blåa havet företag lyckas eftersom de erbjuder en otrolig produkt med otroligt värde för alla, inklusive sig själva. Vilka branschstandarder, som alla tar för givet, kan elimineras eller anpassas för att spara på kostnader?
Titta nu på de hinder som du sannolikt kommer att möta vid genomförandet av denna idé. Gör en lista över vad som kan stoppa dig och bestäm hur du ska lösa varje problem.
För en detaljerad metod för att skapa och implementera en Blue Ocean-strategi, samt en lista över stödjande verktyg, besök Kim och Mauborgnes egen webbplats.

Nyckelord
Blue Ocean Strategy är ett sätt för din organisation att lämna tävlingen bakom och gå in i en marknad som är öppen och ostörd. Dess hörnstenskoncept är att företag kan erbjuda sig själva och sina kunder värdesätter samtidigt som de stiger över konkurrensen på ett meningsfullt sätt.

Du kan använda Blue Ocean Strategy till din organisation genom att undersöka standarder och steg som är givna i din bransch. Titta mellan linjerna och identifiera vad dina kunder verkligen vill ha från ditt företag och vilka befintliga problem du kan hjälpa till med att lösa.