Diversifiering

För många människor handlar diversifiering om att öka intäkterna.

Nästan varje dag, när tiderna är bra, verkar det finnas nyheter om ett företag som köper en annan.

Några av de mest kända organisationerna i världen – som GE, Honeywell och Siemens – driver en samling av diversifierade företag i många branscher och i många olika länder.

För andra människor handlar om diversifiering om att minska risken. Investerare diversifierar sina portföljer så att förluster i en sektor inte nödvändigtvis kommer att innebära ekonomisk katastrof. Och en av anledningarna till att bönderna diversifierar sina grödor är att ha olika skördstider, vilket minskar sannolikheten för en stavning av dåligt väder som förstör ett års arbete.

Företagen använder diversifiering som en riskreduceringsstrategi, eftersom det kan göra företagets vinst mindre sårbart för branschspecifika förändringar. När exempelvis energipriserna stiger ökar kostnaden för många konsumtionsvaror. Om din huvudsakliga verksamhet är i transport / frakt, då kan ditt företag vilja köpa ett företag som betjänar oljeindustrin, vilket kan bidra till att skydda din totala vinst.

Men samtidigt som diversifiering som en strategi kan minska risken kan den också introducera en betydande ny risk, eftersom den kan ta ett företag bort från sina kärnkompetenser.

Denna artikel ger dig en förståelse av vad diversifiering innebär, olika typer av diversifiering och varför företag och investerare diversifierar i första hand.

Nedan följer en checklista över steg och element som du/ni bör gå igenom. Du/ni har definierat och formulerat organisationens:

  • Vision (drömmen)
  • Mission (vad och varför)
  • Mål (Objectives) (hur mycket av vad och av vem)
  • Strategier (Hur)
  • Aktivitetsplan (vem gör vad och när)
  • Du har en god känsla för när du kan använda modellen

Your Content Goes Here

Your Content Goes Here

Your Content Goes Here

Vad är diversifiering?
Med tanke på ett perspektiv innebär diversifiering att samla en samling av investeringar eller affärsenheter på ett sådant sätt att de totala förlusterna är begränsade om en viss bransch, område eller företag upplever svåra tider.

Tittat från ett annat perspektiv avser diversifiering ett företag som går in i en bransch som ligger utanför det affärsområde där det för närvarande är verksamt.

Tyvärr kan detta innebära att företaget flyttar till områden där den har begränsad kompetens. Detta är vanligtvis en högriskinsats, och är därför en som behöver stor omsorg.

Det finns fyra huvudtyper av diversifiering:
1. Koncentrisk diversifiering
Här är den nya verksamheten strategiskt relaterad till befintliga verksamhetsgrenar och moderbolaget kan använda sin teknik och kompetens för att effektivt driva det nya företaget. Till exempel, när Coca-Cola lanserade sitt flaskvatten, använde den koncentrisk diversifiering. Men även om produkterna använder relaterad teknik är marknadsföringsinsatserna ofta olika.

Du kan också använda operativ kompetens för att uppnå koncentrisk diversifiering. Om ditt företag har ett utmärkt försäljnings- och distributionssystem, till exempel, då lägger du till nya produkter är ett bra sätt att utnyttja dessa befintliga kompetenser och driva strategisk tillväxt.

Det är viktigt att komma ihåg att även om två företag har många saker gemensamt, kan det också finnas många saker som är olika, och det kräver att nya färdigheter och kunskaper utvecklas om den nya verksamheten ska köras effektivt.

2. Horisontell diversifiering
Med denna typ av diversifiering ger den nya verksamheten en produkt eller tjänst som inte är relaterad till föräldern, men har samma kundbas. Dessa anses ofta parallella företag.

Stora stormarknader använder ofta horisontell diversifiering mycket effektivt när de tillhandahåller inte bara matvaror, men ett brett utbud av hushålls konsumentvaror, små apparater, kläder, banktjänster, telefontjänster och mycket mer. Dessa företag har blivit mycket bra på att få konsumenterna i sina butiker, där de sedan säljer dem en diversifierad produktlinje.

3. Vertikal integration och diversifiering
Här kan hela affärsnätverk – från inköp av råvaror till försäljning av färdiga varor – kopplas i ett moderbolag. Specifika typer av kombinerade strategier för integration-diversifiering inkluderar följande:

Biproduktdiversifiering – Moderbolaget säljer biprodukter till andra företag. En tillverkningsanläggning som genererar en stor mängd plast-, metall- och kartongavfall kan välja att gå in i återvinningsverksamheten och sälja dessa biprodukter. De kan då starta en metallåtervinningsanläggning, som i sin tur säljer sina produkter till företag som behöver återvunnet metall. Dessa konsumentbolag kan till och med inkludera moderföretaget. Eventuella intäktsströmmar och affärer kan flöda från biprodukter från en original organisation.
Länkade diversifiering – Företagen bedriver driftskedjan i alla möjliga riktningar. Antag att ett tillverkare av tandkräm har en idé för ett nytt sätt att paketera sin produkt. De upptäcker att inga leverantörer kan bygga exakt vad de vill ha så att de startar ett plastföretag och försörjer sig med vad de behöver. För att använda plastfabrikans överskottskapacitet börjar de producera andra plastprodukter. Deras behov av ett effektivt flöde av råvaror leder dem att köpa ett rederi. Miljöpåverkan på plastindustrin leder till skapandet av en forskningsanläggning som utvecklar nya former av plast. Slutligen investerar företaget i en plaståtervinning. Allt detta från tandkräm!

4. Diversifiering av konglomerat
Med denna typ av diversifiering är den nya verksamheten helt orelaterad med föräldern, och förvärvet är inte beroende av någon teknisk eller annan kompetens. De vanligaste orsakerna till denna strategi är att minska risken, öka den totala vinsten, få tillgång till nytt kapital eller kontanter, locka nya kunder eller bli en större kraft på kapitalmarknaderna.

Många investerare motsätter sig företags diversifiering, där detta sker på grund av risker. Dessa människor tror att investerare – inte företag – är ansvariga för sin egen diversifiering, och att de kan göra det för sig själva genom att investera i olika företag och branscher.

De hävdar att företag bör fokusera på att maximera aktieägarvärdet med hjälp av sina befintliga tillgångar och kärnkompetenser – det vill säga att de ska “hålla sig till sin stickning”. Att flytta bort från kärnkompetens kommer sannolikt att leda till misstag, vilket riskerar att återvända aktieägare.

Nyckelord
Diversifiering kan hjälpa dig att sprida en del av risken i din nuvarande verksamhet, men det har egna risker.

Det är en strategi som kan användas mycket effektivt för att bygga stora och mycket lönsamma företag. Men många organisationer har skadats genom att diversifiera utan att helt förstå riskerna och konsekvenserna av diversifiering. Innan du antar en diversifieringsstrategi, se till att du är helt klar över vad du förväntar dig av strategin och gör en ärlig bedömning av riskerna.