Vad är strategi

Fråga många människor under 40 om Google är ett av de bästa företagen på planeten, och de kommer sannolikt att svara ”Absolut!”

Varför?

Jo, de flesta av oss har hört historierna om Googles roliga arbetsmiljö. Till exempel, i Zürichs tekniska högkvarter, om du vill komma till lägre nivå kan du gå nerför trappan … men det är mycket roligare att ta bilden. Behöver du lite lunch? Du får gratis gourmetmat i cafeterian. Och om du planerar ett möte med en kollega, varför sitta i ett tråkigt konferensrum när du kan diskutera idéer medan du spelar ett spel med pool?

Google och många andra företag vet hur kraftfull arbetsgivare branding är när man försöker locka och behålla nyckelpersoner. När allt kommer omkring, om du gör ditt företag till ett bra ställe att jobba, behöver du förmodligen inte gå ut och leta efter bra människor – de kommer till dig.

Så hur kan din organisation använda arbetsgivarbranschen för att locka till sig och behålla en stor personalstyrka? Du kanske inte är Google, men vi visar dig några idéer som kan fungera för dig.

Nyckelfaktorer

Your Content Goes Here

Your Content Goes Here

Your Content Goes Here

Vad är Employer Branding?
Arbetsgivarens branding är hur människor uppfattar ditt företag som arbetsplats.

Som sådan handlar det bara om organisationens historia och kultur. Det är ditt rykte, och det rykte berättar potentiella arbetskandidater vad deras erfarenhet kan vara om de kommer till jobbet för dig. Det är anledningen till att folk borde jobba för dig istället för din tävling.

Kort sagt, om ditt rykte, historia och kultur är tilltalande och attraktiva, kommer folk att vara mer benägna att vilja arbeta för dig.

När arbetsgivar varumärken skapas effektivt kan de ta på sig ett eget liv. Google är ett bra exempel, men många andra företag och småföretag har gjort ett namn för sig själva genom att behandla sina arbetare som guld.

Det finns tre huvuddelar av ett arbetsgivar varumärke:
Fysiska fördelar – Det här är de fördelar och bonusar du ger ditt team – som en stor sjukvårdsförsäkring, konkurrenskraftiga löner, en säker arbetsplats eller en vacker kontorsmiljö.
Emotionell anslutning – Det här är de fördelar som kommer från en positiv företagskultur. Några exempel är den stolthet som din personal känner för att de arbetar för ett socialt medvetet företag eller sin tacksamhet och uppskattning att du erbjuder betalda dagar för att de ska kunna göra frivilligt arbete.
Tro – Tro händer när ditt team verkligen börjar engagera sig i företaget, och de tror på sina hjärtan att de är en del av något bra. När de börjar tro, kommer ditt företags rykte att växa och sprida sig.
Fördelar med Employer Branding
De flesta företag börjar förstå att den gamla traditionella ledningssätten inte fungerar lika bra som den brukade. Människor idag letar efter flexibilitet och bättre balans mellan arbete och liv. De vill bli uppfyllda både emotionellt och ekonomiskt. De vill att deras arbete betyder något och att ha något värde.

Som arbetsgivare kan du använda alla dessa önskemål och behöva forma din företags kultur. När allt kommer omkring är ditt folk vanligtvis din mest värdefulla tillgång: Om du ger dem en öppen och vänlig plats att arbeta, så kommer de förmodligen att göra sitt bästa för dig och företaget.

Det finns flera fördelar med att ha en bra arbetsgivare varumärke:

Talangfulla människor kommer till dig – Om ditt företag bygger ett rykte som en rolig och arbetarvänlig organisation, så kommer du förmodligen inte att behöva spendera så mycket tid och pengar som försöker hitta nyckeltal. De bästa människor kommer att leta efter dig.
Dina bästa människor vill stanna – Att ha ett bra arbetsgivarmärke innebär att du kommer att kunna behålla dina bästa arbetstagare. När lagmedlemmar älskar sitt företag och känner sig bra för företagskulturen, är de mindre benägna att se någon annanstans på något bättre.
Kundtjänst och leverantörsrelationer är bättre. När företagets personal är lycklig är kunder och leverantörer vanligtvis också glada. Du kan till och med se din försäljning förbättra, eftersom kunder ofta gillar att spendera pengar med ett företag som behandlar sina anställda bra.
Din personal är mer produktiv – När företagskulturen är kul och spännande, vill folk vanligtvis komma till jobbet, så de brukar ta färre sjukdagar. Och produktiviteten kommer att förbättras eftersom arbetstagarna är mer fokuserade och verkligen bryr sig om företaget gör det bra.

Nyckelord
Arbetsgivarens varumärke är ditt företags rykte och bild som arbetsplats. När du skapar ett starkt arbetsgivarmärke, kan du locka nyckeltal och behålla din bästa personal. Ett företag med en bra kultur gör att personalen kan känna sig kopplad och uppfylld på jobbet – och när det händer är de mindre benägna att leta efter något bättre hos ett annat företag.

Förstå vad dina arbetare vill ha och behöver – det här är nyckeln till framgångsrik arbetsgivarbranding. När du vet varför någon ska arbeta för dig och inte din tävling, så är du på väg att bygga ett bra arbetsgivarmärke.