Vad är strategi

Om du hade oändliga pengar och tid, skulle du nog inte behöva oroa dig för hur och var du ska fördela dina resurser.

Men i verkligheten måste vi alla prioritera våra investeringar – särskilt när de ekonomiska förhållandena är tuffa.

När möter du denna utmaning i din organisation, hur bestämmer du vilka produktgrupper som ska fortsätta investera i, vilka marknadssegment att fokusera på och vilka affärsenheter att sälja? Du kan bara göra utbildade gissningar, men det finns säkert ett mer metodiskt och pålitligt sätt?

Det finns, och det kallas GE-McKinsey Matrix. Det här verktyget hjälper dig att förstå var du ska investera dina resurser, baserat på logisk och robust utvärdering. Det ger sätt att förstå och objektivt bedöma potentialen i din affärsportfölj.

I den här artikeln undersöker vi vad GE-McKinsey-matrisen är, vad du kan använda den för, och hur man kan använda den.

Nedan följer en checklista över steg och element som du/ni bör gå igenom. Du/ni har definierat och formulerat organisationens:

  • Vision (drömmen)
  • Mission (vad och varför)
  • Mål (Objectives) (hur mycket av vad och av vem)
  • Strategier (Hur)
  • Aktivitetsplan (vem gör vad och när)
  • Du har en god känsla för när du kan använda modellen

Your Content Goes Here

Your Content Goes Here

Your Content Goes Here

Vad är GE-McKinsey Matrix?
På 1970-talet utvecklade Boston Consulting Group (BCG) Boston Matrix. Boston Matrix använder marknadstillväxt och marknadsandel som ett sätt att screena möjligheter, för att hjälpa organisationer att välja de som sannolikt kommer att ge de bästa resultaten. I 2×2 Boston Matrix, desto mer marknadsandel och marknadstillväxt din produktlinje har desto attraktivare är det, och därför borde du investera mer i den.

General Electric (GE) tyckte om den visuella aspekten av BCGs matris, men inte dimensionerna, så företaget bad sitt konsultföretag, McKinsey & Company, att skapa en modell som bättre passade dess behov. Se 3×3 GE-McKinsey Matrix (även kallad McKinsey Matrix, Business Strength Matrix, och Nine-Box Matrix), som visas i figur 1.

Figur 1 – GE-McKinsey Matrix
GE-McKinsey Matrix

GE-McKinsey Matrix använder dimensionerna av bransch attraktivitet och affärsenhet styrka. Båda dimensionerna omfattar en mängd olika faktorer – organisationen själv väljer vilka att fokusera på.

Notera:
Den ursprungliga GE-McKinsey-matrisen visade industriens attraktivitet på x-axeln (horisontell) och affärsenhetsstyrkan på y-axeln (vertikal). Med tiden har det blivit vanligare att göra motsatsen, vilket är vad du ser i figur 1.

Observera också att den horisontella skalan går från hög till låg.

De flesta anser att GE-McKinsey-matrisen är mer sofistikerad än Boston Matrix eftersom den har mer flexibilitet och ett bredare omfång. Genom att planera positionerna för olika affärsenheter, produktlinjer eller produkter kan ett företag snabbt visualisera hur bäst resurserna kan fördelas. Många organisationer finner denna snabba sammanfattningsstrategi effektiv för att utveckla, utvärdera och kommunicera strategiska beslut.

Använda GE-McKinsey Matrix
Det finns tre steg involverade i att använda matrisen:

Tips:
För att hjälpa dig att utföra din analys, ladda ner och skriv ut vår gratis mall och använd den för att skriva ner svar på följande frågor.

Steg 1: Bestäm industriens attraktivitet (vertikal axel)
Flera faktorer definierar en industris attraktivitet och du kan använda dem för att hjälpa till att bestämma om du vill komma in på en viss marknad i första hand. Här är några vanliga exempel som kanske är olämpliga för ditt företag:

Marknadsökning (från Boston Matrix).
Marknadsstorlek.
PEST-faktorer – Politisk, Ekonomisk, Sociokulturell och Teknologisk.
Porters fem krafter faktorer – leverantörseffekt, köpare makt, styrka av konkurrensen, hot om substitution och hinder för tillträde.
Tillgång till arbetskraft.
Fluktuationer / förändringar i efterfrågan.
Vinstmarginaler.
Juridiska och / eller regleringstryck.

Använd den här listan som utgångspunkt för att brainstorma de faktorer som du ska använda för att bestämma hur attraktiva dina marknader är. Detta är en subjektiv process, och olika organisationer kommer att komma med olika slutsatser. Var bara medveten om att du måste tillämpa dessa faktorer på alla affärsenheter eller produktlinjer som du utvärderar. Detta hjälper dig att jämföra den totala attraktiviteten hos varje enhet eller produkt som du funderar på.

Tilldela en vikt mellan 0,1 och 1,0 för varje faktor för att avspegla hur viktigt det är och se till att de lägger till upp till 1,0. Betygsätt sedan varje affärsenhet på var och en av dina bransch attraktivitetsfaktorer, med en skala på 1-9:

1 = Extremt oattraktiv.
5 = genomsnittet för industrin.
9 = Extremt attraktiv.

Därefter multiplicera betyget med den vikt du tilldelade för att visa en poäng för varje faktor, för varje affärsenhet och lägg till dessa poäng tillsammans för varje affärsenhet eller produktlinje.

Du kan se ett fungerat exempel på detta i åtgärd nedan:

BU 1 BU 2 BU3
Attraktivitet Faktor Vikt R WR R WR R WR
Marknadsstorlek 0,10 3 0,30 7 0,70 8 0,80
Marknadsökning 0,30 4 1,20 7 2,10 5 1,50
Vinstmarginaler 0,25 2 0,50 8 2,00 4 1,00
Volatilitet 0,15 5 0,75 6 0,90 7 1,05
Konkurrensstyrka 0,20 3 0,60 7 1,40 5 1,00
TOTALER 1,00 3,35 7,10 5,35
Nyckel: BU = Affärsenhet, R = Betyg, WR = Viktad Betyg

Du kan se i detta exempel att BU2 har den högsta bransch attraktiviteten, följt av BU3, och slutligen BU1. Vi ska rita dessa poäng på matrisen i steg tre.

Steg två: Bestäm affärsenhetens styrka (horisontell axel)
”Affärsenhetens styrka” -dimension kombinerar faktorer som avgör hur stark en viss affärsenhet eller produkt är, jämfört med andra i sin bransch. Det fokuserar på element som ditt företag kan (i stor utsträckning) kontrollera.

Tänk dock på att verksamheten på en attraktiv marknad inte kan vara lönsam. till exempel om din organisation saknar förmåga att leverera kunder effektivt med vad de vill ha.

Återigen kan du använda olika faktorer för att mäta affärsenhetens styrka, inklusive:

Marknadsandel (från Boston Matrix).
Produktionskapacitet.
Produktionsflexibilitet.
Produktdifferentiering.
Företagets rykte.
Ledningskompetens.
Kund lojalitet.
Tips:
SWOT-analys är en användbar ram för att bestämma och utvärdera företagets styrka.

Som tidigare, brainstorma de faktorer som du ska använda för att utvärdera hur stark din affärsenhet eller produktmarknad är. Kom ihåg att du ska tillämpa alla dessa faktorer på alla affärsenheter eller produktlinjer.

När du har gjort det här följer du samma steg som du gjorde för att bestämma branschens attraktivitet: Tilldela en vikt mellan 0,1 och 1,0 för varje faktor, för att avspegla hur viktigt det är och kontrollera att de lägger till upp till 1,0. Betygsätt sedan varje affärsenhet på varje affärsenhets styrfaktor med en skala på 1-9:

1 = Extremt oattraktiv.
5 = genomsnittet för industrin.
9 = Extremt attraktiv.

Multiplicera betyget med den vikt du tilldelade för att visa en poäng för varje faktor, för varje affärsenhet. Slutligen lägg till dessa poäng tillsammans för varje affärsenhet eller produktlinje.

Du kan se ett fungerat exempel nedan:

BU 1 BU 2 BU 3
Styrfaktor Vikt R WR R WR R WR
Marknadsandel 0,30 6 (45 procent) 1,70 4 (20 procent) 1,20 3 (10 procent) 0,90
Tillverkningskapacitet 0,15 5 0,75 3 0,45 4 0,60
Kvalitet 0,25 7 1,75 7 1,75 5 1,25
Arbetskraftens skicklighet 0,10 7 0,70 8 0,80 4 0,40
Marknadsföringsförmåga 0,20 8 1,60 3 0,60 8 1,60
TOTALER 1,00 6,60 4,80 4,75
Nyckel: BU = Affärsenhet, R = Betyg, WR = Viktad Betyg

Notera:
I tabellen ovan kommer du att märka att varje affärsenhet har tilldelats en procentandel mot marknadsandel. Detta utarbetas oberoende av matrisen, men kommer att användas som en del av analyserna i steg tre.

Steg tre: Rita informationen
Skriv dina affärsenheter eller produktgrupper på din matris (se exemplet i figur 2). Använd en cirkel för varje affärsenhet enligt följande riktlinjer:

Affärsenhetens styrka och industriens attraktivitet visas av cirkelns position på matrisen.
Marknadsstorlek representeras av cirkelens storlek.
Marknadsandel representeras av ett cirkeldiagram inom cirkeln.
Figur 2 – Exempel på en färdig GE-McKinsey Matrix
GE-McKinsey Matrix

Notera:
Ibland innehåller en matris pilar som leder från cirklarna. Dessa pilar indikerar den riktning som du förväntar dig att affärsenheten ska flytta i förhållande till konkurrenterna och industrin som helhet.

Tolka GE-McKinsey Matrix
Den resulterande matrisen är lätt att läsa, och den identifierar tydligt den strategiska positionen för var och en av dina affärsenheter eller produktlinjer. I huvudsak söker du affärsenheter eller produktlinjer för att placeras så långt till vänster och så högt som möjligt (kom ihåg att den horisontella skalan går från hög till låg).

Matrisen skisserar en uppsättning strategier relaterade till affärsenheternas positioner:

Grow: Strategic Business Units (SBU) i övre vänstra hörnet (mörkblå rutor) har en relativt stark position i en attraktiv bransch.

Detta tyder på att det är en bra idé att investera i dessa. Leta efter tillväxtmöjligheter och bygga på nuvarande styrkor för att förbättra din position på marknaden.

Håll: SBU i mitten (ljusblå rutor) är genomsnittliga. Vissa kan ha en bra position i en långsammare bransch, eller de kan ha en svag position på en bra marknad, men det finns något positivt att du kan utvecklas inom dessa affärsenheter.

Du kan överväga att investera mer resurser, försvara din nuvarande position, eller försöka hitta en nisch, till exempel.

Harvest / Exit: SBUs i det nedre högra hörnet (ljusaste blåa rutorna) är i en oattraktiv industri, en svag position eller båda. Det finns inga lovande scenarier, så det är nog bäst att titta på exitstrategier.

Det skulle vara oklokt att investera längre i dessa affärsenheter, och det vore bättre att omfördela resurser till enheter i andra delar av din Matrix.

Matrix ger en bra visuell sammanfattning av relativa positioner, och det är en bra utgångspunkt för att undersöka den strategiska riktningen som bäst passar varje affärsenhet eller produktlinje. Det är dock viktigt att komma ihåg att många andra kriterier kan också vara relevanta när du analyserar en affärsenhet – inte bara de i GE-McKinsey-matrisen.

Tips:
Vi har en rad resurser för strategisk prioritering i vårt strategiska verktygsverktyg, för att hjälpa dig när du fattar affärsbeslut.

Nyckelord
Du kan använda GE-McKinsey Matrix för att överväga var du ska investera resurser i olika delar av din organisation. Genom att analysera en affärsenhet baserat på marknadsstyrka och attraktivitet i branschen, kan du snabbt se hur väl positionerat det är för tillväxt och potential.

Matrix kan ge dig en utmärkt översikt över dina strategiska affärsenheter eller andra segment av ditt företag. Därifrån kan du börja en detaljerad utredning av den exakta strategin att driva – så att du maximerar din marknadsposition och bästa fördelar dina resurser.