Vad är strategi

Tänk dig att du är en del av en flotta personliga flygplan som reser från olika platser till ett resmål.

Varje enskild pilot är ansvarig för att komma till den destinationen, men det är inte praktiskt att tillhandahålla exakta riktningar för varje pilot. Det finns för många utgångspunkter och för många olika förseningar, dåliga väderförhållanden och omvägar som piloter kan stöta på under vägen.

Så du har alla fått en sofistikerad navigationsenhet för att hålla dig på kurs. Denna navigeringsenhet kommer att se till att även om varje pilot verkar självständigt kommer de alla till samma ändpunkt.

Utmaningen som dessa piloter står inför är ungefär densamma som den som arbetar i många organisationer. Det finns en strategisk destination som de alla ska nå – men de har inte alltid en bekväm enhet så här för att hjälpa dem att nå sitt mål.

Ibland kan individer, lag och till och med hela avdelningar komma så långt så att de inte ens kommer ihåg vad slutdestinationen skulle vara!

Nyckelfaktorer

Your Content Goes Here

Your Content Goes Here

Your Content Goes Here

En systemmetod
Det är här det är användbart att ha ett system för att samordna olika delar av din organisation och hålla dem på kursen. Ett sådant system är ”Hoshin Kanri”.

Hoshin Kanri, som utvecklats av japanerna på 1960- och 70-talet, kallas också Hoshin-processen. Det är en användbar process för att hantera arbetet mot ett viktigt strategiskt initiativ (en slang). Denna inställning anpassar alla delar av en organisation för att uppnå ett viktigt mål.

Hoshin-processen
Hoshin Kanri är ett system för strategisk planering som:
Väljer ett nyckelmål.
Anpassar genomförandeplaner på alla nivåer.
Implementerar, granskar och förbättrar planen löpande.
Notera:
Hela planeringsprocessen följer Demings Plan-Do-Check-Act-cykel. Faktum är att PDCA är ett inflytelserikt verktyg som användes för att skapa Hoshin Kanri. PDCA är en generisk metod för kontinuerlig förbättring, vilket är vad hushållsplanering syftar till. Nedan har vi visat hur de olika stegen i Hoshin Kanri är anpassade till PDCA.

Steg 1: (Planera) Definiera vad du vill förbättra
Detta är oftast ett viktigt strategiskt mål som behöver en betydande förändring av hur saker görs.

Tips 1:
Vi täcker inte utvecklingen av dessa strategiska mål i den här artikeln. Se strategisektionen för dessa verktyg.

Tips 2:
Vanligtvis är Hoshin Kanri förknippad med planering och förändring på organisatorisk eller strategisk nivå. Hushållsplanering kan dock också användas i ett lag eller en avdelning för att få viktiga förändringar.

Steg 2: (Plan) Skapa delmål för att uppnå ditt mål
Vilka organisatoriska (eller team / funktionella / avdelningar) mål för året är nödvändiga för att uppnå detta mål?
Vilka kontrollpunkter är nödvändiga för att hålla målen på rätt spår?
Vilka kontroller kan du införa för att säkerställa att målen nås?
Hur mäter du framsteg och utvärderar framgång?
Spela in dessa och använd dem som underlag för din granskningsprocess.

Steg 3: (Gör) Kommunicera planen
Kommunicera din plan i hela organisationen.
Se till att alla nivåer i företaget förstår din vision och mål.
Har varje avdelning och team satt sina egna mål för att länka direkt till målet och de delmål du har etablerat.
Se till att chefer i dessa avdelningar och lag ”krusar mål ner” så att alla känner till sin del i planen och använder Hoshin-processen för att hantera de personer som rapporterar till dem.
Tilldela ett tydligt ansvar för varje föremål i genomförandeplanen.
Se till att du har överenskommelse om alla saker i planen med alla dina rapporter och se till att det här avtalet har kröpat ner också.

Steg 4: (Kontrollera) Utveckla ett system för att samla in information om dina kontrollparametrar, och använd sedan den för att hantera ändring
Är dina viktiga mätvärden uppfyllda? Om inte, varför?

Skapa ett översynstabell som visar:

Mål.
Målägare (er).
Tidsram.
Prestandamätningar.
Mål.
Faktiska resultat.
Använd sedan denna tabell för att hantera rörelsen mot dessa mål på ett löpande sätt.

Detta ”check” -steg garanterar att din plan är ett levande dokument. Det sitter inte bara på en hylla för att samla damm när den är klar. Hoshin planering bygger på idén att för att nå dina strategiska mål måste företaget vara i ett ständigt reflektions- och utvärderingsläge.

Tips:
Notera eventuella skillnader mellan målet och det faktiska resultatet i ditt översynstabell. Denna information kommer att användas för efterföljande planer, eftersom Hoshin planering bygger i nivåer över tiden. Planen du skapar i år kommer att användas som grund för nästa års plan.

Steg 5: (Act) Analysera resultat och vidta korrigerande åtgärder där det behövs
Om det finns några skillnader mellan förväntade och faktiska resultat, identifiera källorna till dessa skillnader. Diskutera dessa, organisera korrigerande åtgärder och genomföra denna åtgärd.

Vad går rätt?
Vad går fel?
Planerna möter verkligheten i ditt företag och de problem du står inför?
Är åtgärder lämpliga?
Vad kan man göra bättre, eller annorlunda, för att nå din destination?
Denna fas av processen säkerställer ett system med kontinuerlig förbättring. För att fortsätta flytta företaget mot sin vision, granska planerna inte bara en gång om året utan löpande för att bestämma hur dagligt arbete ska göras.

Med detta översyn (eller lag) steg kan du se till att planerna ständigt utvecklas för att ta hänsyn till en förändrad miljö.

Steg 6: Upprepa processen som behövs
Denna process kan cyklar om och om igen för att maximera kvaliteten på dina ansträngningar. Det kan också användas inom dina olika affärsenheter, funktioner och lag för att säkerställa att deras specifika strategier har samma målinriktning och engagemang för kontinuerlig förbättring.

Tips 1:
Ett tätt kontrollerat tillvägagångssätt som detta passar bara vissa situationer och vissa branscher (se vår artikel om Birkinshaws fyra dimensioner av förvaltning för mer om detta). Använd din bästa bedömning när du använder detta verktyg till din egen situation.

Tips 2:
Peter Drucker’s Management by Objectives (MBO) var väldigt inflytelserik i utvecklingen av Hoshin Kanri. Tanken om olika nivåer av organisationsmål, från ledning till arbetarna, är en grundläggande del av hushållsplanering.

Tips 3:
Se våra artiklar om The Pyramid of Purpose och The Balanced Scorecard för mer om tekniker för att kommunicera strategi och hantera dess genomförande.

Nyckelord
Hoshin-planering skapar en process där alla i organisationen känner till den övergripande riktningen. Det utvecklades för att skapa en systematisk process för att anpassa mål på alla nivåer i organisationen med strategisk vision, så att organisationens strategi kan uppnås.

Baserat på både Management by Objectives och Plan-Check-Act-cykeln är Hoshin-planering ett effektivt sätt att styra din organisations energi mot viktiga resultat.

Den resulterande processen kan hålla strategiska planeringsdokument levande och se till att skillnader mellan planerade och faktiska resultat tas upp.

Och Hoshin-planering är inte bara för chefer som ansvarar för organisationsstrategin – det gäller också för frontlinjeledare och lagledare, eftersom det är en guide för att utveckla individuella och teamprestandeplaner.