Att etablera ett innovationsarbete och projekt

Så du trodde att crowdsourcing var en ny företagsnyhet? Tänk om!

Så långt tillbaka som 1714 satte den brittiska regeringen upp längdpriset, en stor kontantbelöning för alla som kunde utforma ett enkelt och korrekt sätt att mäta ett fartygs sanna position till havs. Tävlingen utformades för att utnyttja ideerna hos oberoende uppfinnare och experter för att lösa detta historiska navigationsproblem, en process som idag kallas crowdsourcing.

Längdprisprisets främsta pris på 20 000 £ – motsvarande 3,74 miljoner dollar idag – betalades aldrig i sin helhet, men mindre belopp gavs till personer vars arbete gav ett värdefullt bidrag till att hitta lösningen.

Priset och crowdsourcing är former av ”öppen innovation”, ett koncept som säger att de bästa idéerna sällan är koncentrerade i en enda organisation. I en affärsinställning innebär det att företag bör överväga att se bortom sina egna väggar för att påskynda sina forsknings- och utvecklingsprocesser.

I den här artikeln lär du dig hur öppen innovation är och hur du skapar en effektiv utbyte av idéer.

Nedan följer en checklista över steg och element som du/ni bör gå igenom. Du/ni har definierat och formulerat organisationens:

  • Vision (drömmen)
  • Mission (vad och varför)
  • Mål (Objectives) (hur mycket av vad och av vem)
  • Strategier (Hur)
  • Aktivitetsplan (vem gör vad och när)
  • Du har en god känsla för när du kan använda modellen

Your Content Goes Here

Your Content Goes Here

Your Content Goes Here

Vad är öppen innovation?
Henry Chesbrough, professor vid University of California vid Berkeleys Haas Business School, utarbetade termen ”öppen innovation” i sin 2003-bok, ”Open Innovation: The New Imperative for Creation and Profit from Technology.”

Han säger öppen innovation har två aspekter: ”utanför i” och ”inuti”. ”Utanför” är när en organisation ger yttre idéer och teknologier till sina processer, och ”inifrån” är när den delar sina idéer med andra. Både interna och externa informationsflöden kan påskynda innovationsprocessen.

Din affärsmodell kan avgöra vilken kunskap och information du väljer att ta med, eller dela med andra. Och din modell kan baseras på några av de konventionella metoderna för förvärv av teknik, såsom licensiering, gemensam forskning och utveckling och crowdsourcing.
Många organisationer har flyttat sig från självförsörjning för att öppna innovation av flera anledningar:

Det kan minska kostnaderna och risken för forskning och utveckling. Din organisation kan skörda frukterna av innovation utan att ”bära brunt” att gå ensam i FoU.
Kunskap är sällan koncentrerad i någon organisation. Antalet högutbildade personer har ökat enormt genom åren, och de är belägna på många olika ställen. Och när folk lämnar sitt jobb, tar de sin kunskap med dem till sina nya arbetsgivare.
Marknaden för riskkapital har uppmuntrat till entreprenörskap och tillväxten av nystartade företag som skapar nya idéer och teknik. Antalet och sofistikeringen hos externa leverantörer har ökat som ett resultat.
När företagen blir mer globala har företagen en bredare räckvidd och Internet har gjort det lätt för dem att samarbeta runt om i världen. Utländska partner kan ofta ge billigare arbetskraft och material och olika former av teknik.
Hur man sätter upp ett öppet innovationsprogram
Det finns ingen rätt sätt att starta ett öppet innovationsprogram, men efter de fem steg som beskrivs nedan kan du förbättra dina chanser att lyckas:

1. Bygg en mottagande kultur
Växeln till öppen innovation kan skapa en kulturchock i organisationer som brukar vara självförtroende. Vissa människor kan vara ovilliga att acceptera externa idéer eller teknik. Andra kan vara ovilliga att dela med sig av information som de har utvecklat.

Nyckeln till att bryta ner hinder för förändring och främja en miljö som välkomnar öppen innovation är att få chefer på hög nivå på sidan. När de stöder konceptet kan de mäta dina ansträngningar och deras entusiasm kommer att sänka företagets hierarki.

Ett sätt att övertyga dina chefer eller medarbetare om fördelarna med öppen innovation är att lyfta fram framgångsberättelserna för dina branschpartners. Och när ditt eget innovationslag uppnår en vinst, låt folk veta om det, inom och utanför din organisation. Eftersom människor känner igen fördelarna med öppen innovation, kan de vara mer villiga att skapa externa partnerskap.

Tips:
Noggrant utvärdera vad som kan delas och vad som ska förbli konfidentiellt – det måste beslutas på högre nivå, eftersom immateriella rättigheter är en viktig tillgång hos många företag. Du riskerar att förlora konkurrensfördel om du delar för mycket under fel omständigheter, medan andra kan vara ovilliga att dela med dig om du delar för lite.

2. Skapa ett internt team
Öppen innovation innebär mer än bara forskare och utvecklare. Om du uppmanar kollegor från olika avdelningar och nivåer att gå med i ditt lag, kan du påskynda acceptansen av initiativet. Inklusive ett brett spektrum av erfarenheter kan också vara till nytta. Till exempel kan någon från juridiska avdelningen upptäcka potentiella problem i licensavtal med partner, eller en medlem av kommunikationslaget kan trumpet din framgång.

3. Identifiera viktiga problem att lösa
Din första uppgift är att definiera vad ”innovation” betyder för din organisation. Vad är ditt övergripande mål? Vill du samla nya idéer eller tekniker, till exempel? När du väl har identifierat ditt mål blir det lättare att avgöra vilka projekt och partners som kan hjälpa dig att uppnå det.

Tydligen är inte alla projekt lämpade för att öppna innovation. Om ett projekt fortskrider väl med dina interna resurser, och du inte behöver någon extern hjälp, då skulle lite vinna från att arbeta med en extern partner. Och vissa kärnteknologier kan ge dig konkurrensfördelar, och du kanske inte vill dela dem.

4. Beslut vem som ska närma sig
Ditt val av potentiella partner beror på dina mål och strategi. Om du vill skydda känslig information, bör du begränsa din sökning till organisationer som du vet att du kan lita på.

För att bygga upp din produktportfölj eller möjliggöra ett flöde av idéer kan du följa exemplet på företag som P & G ™ (se fallstudien nedan) och skapa en portal på din webbplats som annonserar ditt öppna innovationsprogram och ber folk att skicka in sina idéer.

Du kanske föredrar att göra en mer målinriktad sökning efter strategiska partners. Om så är fallet kan du utarbeta en formell ansökningsomgång och begära bud. Eller du kan använda en nätverkswebbplats som LinkedIn® för att hitta personer eller organisationer med den specialkunskap som ditt projekt behöver.

Några andra kriterier att leta efter i en partner inkluderar om det passar bra med din företagskultur och möjligheten att bygga upp ett pågående förhållande. Men det blir mindre viktigt om du letar efter ett kortsiktigt samarbete för en snabb omsättning av idéer.

5. Adoptera rätt affärsmodell
Öppen innovation skiljer sig från andra modeller, till exempel samarbete om öppen källkodsprogramvara. Medan båda strävar efter att använda mångfald och deltagande finns det långt färre restriktioner för användningen av open source-material, och öppen innovation behåller ett traditionellt kontraktsmässigt element.

När du väljer vilken affärsmodell som ska användas för ett öppet innovationsprogram, är det viktigt att överväga hur permanent arrangemanget kommer att vara, hur bekant du är med marknaden och hur begränsad din användning av immateriella rättigheter kommer att vara. Som vi nämnde ovan finns det flera alternativ du kan tänka på:

”Konventionella” modeller. Dessa är testade och testade metoder för att dela teknik och information, såsom crowdsourcing, licensiering, joint ventures, gemensamma FoU-avtal och förvärv.
Produktplattform. Med detta tillvägagångssätt delar en organisation en delfinansierad produkt med bidragsgivare, som kommer med idéer för att förbättra den och slutföra sin utveckling.
Idé tävlingar. Du kan erbjuda belöningar för framgångsrika bidrag genom att skapa tävlingar, ibland kända som ”hackathons”, som är vanliga när man utvecklar programvara. Dessa är kortsiktiga händelser, som vanligtvis varar mellan en dag och en vecka, men organisationer kan komma åt ett stort antal idéer på så sätt.
Kundernas nedsänkning. I denna modell konsulterar du i stor utsträckning med dina kunder. När din utveckling är nästan färdig kan bra kundreaktion förbättra din produkts slutliga design och användbarhet.
Innovationsnätverk. Liksom idékonkurrenser kan en organisation skapa ett nätverk av bidragsgivare till designprocessen genom att erbjuda belöningar eller incitament. Skillnaden är att nätverket uppmanas att hitta lösningar på befintliga problem snarare än att ge idéer till nya produkter.
En fallstudie i öppen innovation
Många globala företag litar nu på bidrag från andra för att utöka sina varumärken. Procter & Gamble ™, ett multinationellt konsumentvaruföretag, har till exempel etablerat mer än 2000 öppna innovationssystem genom sitt ”Connect + Develop ©” -program.

Ett av dess mest framgångsrika initiativ involverade sitt Febreze® varumärke. P & G används Connect + Utveckla för att göra Febreze tyguppdatering till en miljard dollar produktlinje. Det beviljade externa partners en licens att använda varumärket Febreze i olika produktkategorier, såsom luftfilter och vakuumpåsar. Det samarbetade också med andra företag om att utveckla nya produkter, till exempel Febreze® Set & Refresh.

För Febreze Set & Refresh arbetade P & G med Zobele ™, en italiensk tillverkare av luftfräschare. Deras kombinerade resurser och expertis resulterade i en innovativ ny produkt, som nådde marknaden två år före schemat.

Huvudsakliga element

Your Content Goes Here

Nyckelord
Henry Chesbrough utvecklade begreppet öppen innovation i sin 2003-bok, ”Open Innovation: The New Imperative för att skapa och dra nytta av teknik.” Tanken bakom det är att företagen inte bara beror på egna resurser för innovation, eftersom externa partners kan erbjuda idéer och inspiration som kan främja innovation.

När du bildar ett starkt förhållande med rätt partner kan öppen innovation erbjuda många fördelar. Det kan till exempel sänka risken och kostnaden för forskning och utveckling, och det kan påskynda leveransen av nya produkter och tjänster till marknaden.

För att skapa ett framgångsrikt öppet innovationsprogram måste du bygga en mottaglig kultur, skapa ett starkt internt lag mästare, välja rätt problem att lösa med extern hjälp, välja rätt partner och anta en fungerande affärsmodell.