Content Marketing

Beskrivning

Tänk dig att varje marknadsföringskampanj som genomförs alltid resulterar i fantastisk framgång? Då skulle det inte vara nödvändig med efterföljande diskussioner och analyser om vad som gick fel och inte heller någon ekonomiavdelning som undrar över när de ekonomiska resultaten ska infinna sig?

Det är långtifrån allt som går enligt plan och om du dessutom förlitar dig på gamla och beprövade metoder som tidigare fungerat, kan det naturligtvis vara en förklaring till att resultaten uteblir och så även den förväntade succén!

Traditionella marknadskanaler är inte längre gångbara i den utsträckning som de brukade, även om de i många situationer fortfarande är användbara. Content Marketing är tar allt större plats och blir ett viktigt verktyg i hur du kan nå människor på ett annat sätt.

I den här artikeln tittar vi på hur Content Marketing kan användas och på vilket sätt du kan locka till dig nya kunder och behålla dem!

Nyckelfaktorer

Content Marketing är ett strategiskt tillvägagångssätt för att vinna kunder genom att undvika traditionella försäljningsmetoder och istället att ge dem värdefullt och relevant material genom att skapa interaktion. Det ger mindre omedelbara resultat än mer traditionella marknadsföringsmetoder, men om det är en lyckad satsning har det potential att skapa starkare, längre och lönsamma relationer med dina kunder.

Du kan tillhandahålla Content Marketing via många olika kanaler – både online och offline – och i olika former. Människor är väldigt öppna för detta och välkomnar oftast detta eftersom det ger dem information, underhållning och värde som de uppskatter.

Your Content Goes Here

Your Content Goes Here

Your Content Goes Here

Vad är Content Marketing?

Content marketing är en metod att kommunicera och engagera sig i sina kunder utan att direkt uppenbart sälja till dem. Content Marketing fokuserar på att skapa relationer med kunder för att uppmuntra till framtida försäljning och inte så mycket här och nu.

I sin bok från 1992 ”Permission Marketing: Turning Strangers Into Friends and Friends Into Cutomers,” definierar Seth Godin Content Marketing som en form av ”tillståndsmarknadsföring”. Han beskriver det som ”privilegiet (inte rätt) att leverera förväntade, personliga och relevanta meddelanden till människor som faktiskt vill få dem.”

Content Marketing kontrasterar starkt till det som vi kan likna med ”avbrottsmarknadsföring” såsom TV- och tidningsannonser, telefonförsäljning, spam-e-postmeddelanden och reklamkampanjer som plötsligt tränger in i människors liv och vill påkalla deras upp uppmärksamhet och för att detta sedan ska leda till snabba och direkta resultat.

Bra Content Marketing är användbar, intressant och relevant för kunderna. Det kan sig uttryck i ett nästan oändligt antal former; från texter till e-postmeddelanden, infographics till personliga upplevelser (som föreläsningar eller presentationer) och från podcasts till produktrecensioner. Framgångsrika producenter av Content Marketing tittar på var deras kunder vänder sig för att få information och underhållning och skapar innehåll som deras kunder värderar i just dessa kanaler.

Varför är Content Marketing viktigt?

Människor har blivit så skickliga på att ”stänga av” marknadsföring som avbryter i vardagen och därför har den typen av metod blivit allt mer ineffektiv. Med Content Marketing har kunderna istället blivit mer villiga och ibland till och med entusiastiska i mottagandet av budskap. Av det skälet blir Content Marketing viktigt och effektivt i arbetet med att nå och få in kunderna.

Content Marketing innebär att dina kunder får regelbundet, underhållande och informativt innehåll i gengäld för deras uppmärksamhet, intresse och värdefull inblick i deras behov, önskemål och preferenser. Genom funktioner som feedback, forum och recensioner kan du skräddarsy dina produkter och tjänster så att de bättre tillgodoser dina kunders behov och på så sätt förse dem med relevant och användbart innehåll.

Content marknadsföring kan också hjälpa dig att bygga ditt varumärke , identitet och trovärdighet , vilka samtlig kan påverka organisationens resultat och prestationer. Det är också ett bra sätt att projicera din kompetens, kreativitet, auktoritet och andra viktiga egenskaper inom din marknad.

Det kan också vara ett viktigt verktyg för att öka din närvaro online. Resultatet av sökmotorer kan vara oerhört viktigt för en organisation. Här gäller det att producera relevant, värdefullt och högkvalitativt innehåll som bidrar till att stärka din position på sökresultatsidor och få uppmärksamhet.

Kombinationen av att skapa relationer och förtroende genom starkt innehåll kan med tiden skapa en stark kundlojalitet. Människor kommer att söka upp innehållet för sig själva, dela det med sina vänner och kontakter och vidarebefordra dina budskap och marknadsföringsinsatser. Det är när starkt innehåll av den här sorten kommer att ha positiv inverkan på dina försäljning – även om det kan ta tid att nå denna punkt!

Potentiella fallgropar för Content marketing

Du kanske uppfattar eller tycker att Content Marketing framstår som ett snabbt, enkelt och billigt sätt att engagera kunder och att t.ex skriva ett blogginlägg eller producera filmklipp är en enkel uppgift. För att din Content Marketing-kampanj ska bli en framgång måste du producera högkvalitativt innehåll och att ägna samma tid och pengar för att skapa det som du gjorde för att ta fram din produkt eller tjänst. Investera därför o professionella skribenter, producenter m.fl. som är specialiserade på ditt område för att producera högkvalitativt och konsekvent innehåll.

En vanlig fallgrop inom Content Marketing brukar vara att sätta allt för stor tillit och vikt vid det stilistiska snarare än det substanstiella innehållet. Iögonfallande och attraktiv framställan är självfallet ett viktigt inslag, men långt ifrån det viktigaste. Producera innehåll som är attraktivt och stilistiskt, men låt det aldrig ske på bekostnad det engagemang och användbarhet det är tänkta att skapa.

Ett annat vanligt misstag brukar vara att fokusera på innehållet, men att misslyckas med att faktiskt marknadsföra det. Dina kunder och människorna där ute behöver känna till att ditt innehåll finns! Vägarna hit är många och det gäller att identifiera på vad som fungerar bäst t.ex. via sociala medier m.m.

Ytterligare en fallgrop brukar vara tiden det tar mellan att producera innehåll och faktiskt se resultat. Den interna kommunikationen som krävs för att pedagogiskt förklara på vilket sätt satsningarna betalar sig kan vara nog så utmanande. Här är det absolut värt att förbereda och göra en bra ”pitch”!

10 bästa tips för effektiv Content Marketing

Vissa aspekter av Content Marketing går helt enkelt ut på att tillämpa bra marknadsföringsförfarande – som t.ex att formulera ett tydligt mål eller syfte, identifiera din målgrupp, planera din strategi, bestämma var någonstans du ska marknadsföra/publicera och följa upp dina resultat. En flertal andra aspekter är mer specifika för Content Marketing. Här är 10 aspektar att lägga på minnet.

  1. Framgångsrik Content Marketing måste vara enastående bra!

Content Marketing är inget nytt i sig vilket betyder att de flesta människor har en stor mängd av innehåll att välja mellan, både online och offline. För att få uppmärksamhet krävs att innehållet måste vara unikt, enastående bra och av hög kvalitet, så det är lika bra att sikta högt från början.

  1. Det är klokt att kommunicera…

Content Marketing skapar relationer och ”communities, så öva på att vara social. Bekräfta och besvara frågor och kommentarer – både bra och dåliga – som omgivningen lämnar om dig på sociala medier. Visa uppskattning för det som dina följare delar om dig genom att dela deras innehåll.

  1. Det är också bra att agera

Content Marketing bör informera och underhålla din publik/kunder, men i slutändan vill du sälja din tjänst eller produkt. Om ditt innehåll innehåller proaktiv aktivitet som till exempel ”titta på den här videon” eller ”fyll i formuläret”, är det mer troligt att frammana en kund till ett svar. Om dina målgrupper kan interagera med ditt innehåll, är de mer benägna att komma ihåg det.

  1. Framgångsrikt innehåll är skräddarsytt innehåll

Ditt innehåll/budskap kommer att sakna en tydlig färdväg och fokus om du inte har en klar uppfattning om vem du riktar och vänder dig till. Använd personas för att identifiera den specifika målgruppen du vänder dig till och optimera innehållet så att det svarar på deras specifika behov, prata direkt till dem och levereras via kanalerna och i de format som fungerar bäst för dem.

  1. Bra innehåll har en stark identitet

Bygg upp människors förväntningar så att de vet vad som kommer framöver. Förse ditt innehåll med ett konsekvent tillvägagångssätt, tonalitet och utseende. Fokusera på ett övergripande ämne eller ett tema som kommer hjälper dig att få kundernas fortsatta uppmärksamhet.

  1. Välj dina kommunikationskanaler med omsorg

Identifiera de kanaler som din målgrupp och kunder använder mest och rikta in dig på dem. Ta reda på var någonstans de befinner sig – online och offline – och var där! Överös inte dina kunder och målgrupp med innehåll. Dela upp det i ”mindre bitar” som passar in i den kommunikationskanal du använder.

  1. Att hålla fingret på pulsen är viktigt

Att vara konsekvent är viktigt, men det är också smidighet och anpassningsförmåga. Att vara tillräckligt flexibel för att kunna svara på aktuella händelser och branschnyheter innebär att du inte behöver gå miste om möjligheter att skapa aktuellt innehåll som är relevant för stunden.

  1. Släppa taget om säljet är utmanande, men nödvändigt

Allt aktivitet som innebär försäljning i dess vanliga bemärkelse kommer att bidra till misslyckande med Content Marketing. Tricket är att undvika traditionella ”rakt på”-reklam och budskap och istället skapa relevant och underhållande information och berättelser. Detta kommer att betala sig i längden med både konkreta resultat och kundlojalitet.

  1. Fokusera på hur ofta

Du vill upprätthålla uppmärksamheten hos dina kunder och målgrupp. Försök identifiera och bestäm hur ofta du ska förse dem med innehåll för att matcha deras behov. Ta även hänsyn till medieplattformen du använder och gör avvägning mellan innehåll på t.ex. sociala medier, digitala plattformar och mer traditionella kanaler.

  1. Content Marketing är inte raketforskning!

Content marketing handlar inte om att skriva tekniska manualer eller akademiska kursböcker. Det handlar om att hitta ditt företags unika mänskliga röst – att förse målgruppen och kunderna med relevant och betydelsefullt innehåll som gör skilland och är engagerande på ett högst personligt plan. Kort sagt, var mänsklig.

Nyckelfaktorer

Content Marketing är ett strategiskt tillvägagångssätt för att vinna kunder genom att undvika traditionella försäljningsmetoder och istället att ge dem värdefullt och relevant material genom att skapa interaktion. Det ger mindre omedelbara resultat än mer traditionella marknadsföringsmetoder, men om det är en lyckad satsning har det potential att skapa starkare, längre och lönsamma relationer med dina kunder.

Du kan tillhandahålla Content Marketing via många olika kanaler – både online och offline – och i olika former. Människor är väldigt öppna för detta och välkomnar oftast detta eftersom det ger dem information, underhållning och värde som de uppskatter.