Marknadssegmentering

Introduktion

Marknadssegmentering är processen att dela upp din målmarknad i tydligt definierade undergrupper av konsumenter som har gemensamma behov, behov och prioriteringar. När du identifierar dessa segment kan du skräddarsy dina marknadsföringsstrategier för att möta dessa behov, behov och prioriteringar på ett kostnadseffektivt sätt.

Nyckelfaktorer

Marknadssegmentering syftar till att göra din marknadsföring mer effektiv, och det kan också visa dig hur du ska tillgodose dina kunders behov bättre.

Det innebär att dela upp din målmarknad i grupper av människor som sannolikt kommer att reagera på ett liknande, positivt sätt på dina marknadsföringsaktiviteter. För att det ska vara värt mödan bör marknadssegmenten vara tillgängliga, mätbara, väsentliga och genomförbara.

De viktigaste sätten att dela en konsumentmarknad är på grundval av geografi, demografi, psykografiska faktorer och beteende. Tekniken har dock öppnat nya och innovativa sätt att segmentera konsumenterna mer effektivt.

Your Content Goes Here

Your Content Goes Here

Your Content Goes Here

Grundläggande begreppet marknadssegmentering

Marknadssegmentet ska vara enkelt att mäta och tillgängligt via distributions-kanalerna och kommunikationskanaler. Resultaten i marknadsmixen kanske inte liknar de i marknadssegmenteringen. Det måste vara hållbart och måste vara lönsamt på lång sikt. De grundläggande faktorerna i marknadssegmenteringen kan vara:

  • Tillgänglighet med hjälp av marknadsaktiviteter
  • Korrekt identifiering av segmentet
  • Dess lämplighet i enlighet med företagets polycies och resurser
  • Effektiv storlek mätning av segmentet

Den grundläggande marknadssegmenteringen kan delas in i följande grupper:

Åldersgrupp:

Marknadssegmenteringen kan ske genom att dela in marknaderna i flera åldersgrupper. Produkterna som används av tonåringarna kommer definitivt att skilja sig från t.ex yngre barn. Låt oss illustrera detta:

  • Åldersgrupper: 0 till 10 år: Produkterna som används i denna grupp kan vara barnmat, barnvagnar, babynappar, leksaker etc.
  • Åldersgrupp: 10 till 20 år: Denna grupp kommer att fokusera på böcker, skolväskor, lunchlådor, leksaker mm
  • Åldersgrupp: 20 år och äldre: Tidskrifter kosmetika och anti-åldrande produkter.

Marknadsstrategierna som används för varje segment skiljer sig åt i de olika segmenten.

Kön:

Marknaderna kan delas in i mindre segment beroende på deras kön också. Då män och kvinnor oftast har olika smaker och preferenser, kommer de att vara intresserade av olika produkter och tjänster. Därför kan marknadsföringsstrategier anpassas olika för män och kvinnor.

Sysselsättning:

Marknader kan segmenteras på grundval av yrket eller sysselsättningen hos målgrupperna. Nu har en högskolestudent inte samma smaker och preferenser som kontorsmakarna. Kläderna och skoindustrin ska hålla koll på kraven i olika segment av folket.

Inkomst:

Marknaderna kan delas in i tre olika kategorier t.ex; hög inkomst-, medelinkomst- och låginkomstgrupp. Exempelvis kan de butiker som hanterar mer lyxiga och högkvalitativa produkter fokusera på höginkomstkunderna. Likaså kan medel- och låginkomstgruppen av vara mer intresserade av butiker med lägre priser och varumärken som vänder sig till en större grupp.

Civilstånd:

Marknadssegmenteringen kan göras beroende på civilståndet också. Till exempel bör en researrangör a inte erbjuda och planera för samma paketresor för gifta par som för singlar eller grupper. Eftersom de har olika behov och krav bör resmålen, priset och boenden anpassas efter de olika gruppernas behov.

Varför använda marknadssegmentering?

Marknadssegmentering är processen att dela upp din målmarknad i tydligt definierade undergrupper av konsumenter som har gemensamma behov, behov och prioriteringar. När du identifierar dessa segment kan du skräddarsy dina marknadsföringsstrategier för att möta dessa behov, behov och prioriteringar på ett kostnadseffektivt sätt.

Detta tillvägagångssätt kan öka försäljningen betydligt och låta dig ta u högre pris från kunderna samtidigt som det ökar deras lojalitet och engagemang. Även om du säljer samma basprodukt till alla undergrupper kan du paketera tilläggsprodukter och -tjänster som passar perfekt för varje grupp.

I många fall förstår marknadsförare intuitivt vem deras undergrupper är. En formell analys är dock användbar för att se till att du inte förbiser ett viktigt segment – särskilt när produkter utvecklas över tiden.

Att bestämma hur du segmenterar din marknad

När du bestämmer hur du segmenterar din marknad är det viktigt att analysera varje grupps skillnader noggrant för att säkerställa att du har delat in dem på lämpligt sätt.

  • Tillgänglig: kan du nå undergruppen genom kostnadseffektiva och praktiska marknadsförings- och distributionskanaler?
  • Mätbar: kan du enkelt uppskatta varje undergrupps storlek så att du kan fördela marknadsföringskostnaderna i enlighet med detta?
  • Väsentligt: Är segmentet stort, etablerat och stabilt nog för att motivera sin egen marknadsföringsinsats?
  • Lönsam: Kan personer inom undergruppen ha råd med din produkt och kommer de att se tydliga och önskvärda fördelar med att använda den jämfört med andra produkter och tjänster?

Segment som representerar små delar av en övergripande marknad kallas ”nischmarknader”. Organisationer kan fokusera på dessa när produktens pris är högt eller när marknaden är särskilt stor. (Här kan ett segment som representerar endast två procent av den totala marknaden vara tillräckligt stor för att upprätthålla en bra affär.)

Du kan överväga fyra vanliga utgångspunkter när du segmenterar din marknad:

  • Geografisk: land, språk, region, stat, städer eller grannskap.
  • Demografisk: ålder, kön, yrke, inkomst eller etnicitet.
  • Psykografisk: Livsstil, värderingar eller intressen.
  • Beteende: vad du använder produkten för, varumärkeslojalitet eller den fördel du söker efter produkten.

Under årtionden har dessa utgångspunkter bildat grunden för marknadssegmentering. De är fortfarande användbara i arbetet med att utveckla en marknadsstrategi, men allteftersom samhället förändrar sig kan det ibland bli allt för förenklat att dela in människor i så stora grupper.

Även när konsumenterna delas in i smalare grupper, t.ex. efter ålder, kan det finnas betydande skillnader bland personer i samma ålder vad gäller deras värderingar, intressen, geografi och beteende. Att använda denna marknadsföringsstrategi enskilt utan ytterligare segmentering eller analys  kan därför vara både slöseri med pengar och resurser.

När du väl har bestämt dig för att dela upp din marknad kan du ta fram en lämplig marknadsmix för varje segment.

Nya strategier för att segmentera en marknad

Teknikutvecklingen bidrar till att utveckla nya affärsmodeller som gör det möjligt för företag och organisationer att segmentera marknader utifrån konsumenternas beteende.

Till exempel annonserar de flesta större online-företagen produkter till kunder baserat på föremål som de köpt tidigare. De stora streamingtjänster för film rekommenderar filmer till användare baserat på tidigare filmer som de redan har uttryckt intresse för. Den här typen av företag och organisationer spårar konsumentköp och kundaktivitet och segmenterar sin marknad baserat på verkligt beteende hos deras kunder.

Mobiltelefontekniken har öppnat många innovativa sätt att hitta nya marknadssegment. Organisationer kan till exempel nu rikta sig mot konsumenterna baserat på deras faktiska platser, med hjälp av deras smartphones Global Positioning System-teknik snarare än genom traditionella metoder för geografisk segmentering.

Nyckelfaktorer

Marknadssegmentering syftar till att göra din marknadsföring mer effektiv, och det kan också visa dig hur du ska tillgodose dina kunders behov bättre.

Det innebär att dela upp din målmarknad i grupper av människor som sannolikt kommer att reagera på ett liknande, positivt sätt på dina marknadsföringsaktiviteter. För att det ska vara värt mödan bör marknadssegmenten vara tillgängliga, mätbara, väsentliga och genomförbara.

De viktigaste sätten att dela en konsumentmarknad är på grundval av geografi, demografi, psykografiska faktorer och beteende. Tekniken har dock öppnat nya och innovativa sätt att segmentera konsumenterna mer effektivt.