Vad är strategi

Hur konkurrerar din organisation inom sin bransch?

Letar du ständigt efter nya möjligheter? Går du att fokusera på samma marknad och förbättra effektiviteten? Eller kanske du luta dig tillbaka och reagera på förändringar på marknaden?

Organisationerna visar otrolig mångfald på de sätt som de arbetar och tävlar. Tänk på exempel på de olika restaurangerna i ditt område. Varje har sitt unika sätt att locka nya kunder. Vissa ändrar ofta sina menyer, baserat på de senaste trenderna (tänk på vetegrasjuice och proteinskakningar), medan andra har erbjudit samma menyer i flera år.

Varken tillvägagångssätt är nödvändigtvis rätt eller fel – varje restaurang kan vara framgångsrik med olika saker. På samma sätt kan din organisation välja att starta en ny produkt varje kvartal, eller du kan fokusera alla dina energier på en ”stjärna” -produkt. Vad som är viktigt är dock att den typ av konkurrenskraftig strategi du väljer måste anpassas till hur din organisation är strukturerad.

Raymond Miles och Charles Snow studerade förhållandet mellan struktur och strategi. År 1978 publicerade de ”Organisationsstrategi, struktur och process”, som identifierade fyra typer av organisationer – försvarare, prospektorer, analysatorer och reaktorer. Sammantaget visar dessa typer hur företag konkurrerar.

När du förstår vilken typ som passar din organisation, ger Miles och Snow typologi insikter om hur du kan förbättra ditt företags industriposition genom att svara på tre nyckelfrågor:

Vilka funktionella strategier ska du bedriva?
Vilken typ av struktur ska du anta?
Hur ska du göra strategiska beslut?
Miles and Snows teori har fått stöd av ett brett spektrum av chefsstudier och det har blivit ett användbart koncept inom strategisk ledning.

Nedan följer en checklista över steg och element som du/ni bör gå igenom. Du/ni har definierat och formulerat organisationens:

  • Vision (drömmen)
  • Mission (vad och varför)
  • Mål (Objectives) (hur mycket av vad och av vem)
  • Strategier (Hur)
  • Aktivitetsplan (vem gör vad och när)
  • Du har en god känsla för när du kan använda modellen

Your Content Goes Here

Your Content Goes Here

Your Content Goes Here

De fyra strategiska typerna
Miles och Snow klassificerade organisationer baserat på den takt som företagen byter sina produkter eller marknader. De typer av organisation som de identifierade visas nedan:

Rubriker reproducerade från ”Organisationsstrategi, struktur & Process” av Raymond E. Miles & Charles Curtis Snow. © 1978. Reproducerad med tillstånd från Stanford University Press.

försvarare
Dessa organisationer söker stabilitet genom att producera en begränsad uppsättning produkter riktade mot ett smalt segment av den totala potentiella marknaden. Dessa företag tenderar att ignorera utvecklingen och trenderna utanför sitt definierade område, och de väljer att växa genom marknadspenetration.

Inom detta nisch eller smala område försöker försvararorganisationer aggressivt att hindra andra företag från att komma in på deras territorium. De spenderar inte tid på att granska miljön eller planera för förändringar. I stället använder de långsiktig planering för att förbättra effektiviteten och minska kostnaderna. Tactics inkluderar konkurrenskraftig prissättning, integrering vertikalt för att kontrollera kostnader och producera överlägsna produkter.

Organisationselement som stöder denna strategi inkluderar följande:

Centraliserad kontroll av strategiska beslut.
Formell hierarki.
Horisontell differentiering (massor av specialister).
Försvarare fungerar bäst i stabila affärsmiljöer där förändring inte är nödvändig för framgång. Producenter av billiga varor – som bilhandlare Rolls-Royce, eller lyxvarumärket Rolex – är exempel på företag som försvarar sina nuvarande nischer och är inte särskilt intresserade av att betjäna en annan marknad.

Prospectors
I den andra änden av spektret svarar prospektorer bra på förändringar. Deras styrka är att hitta och utnyttja ny produkt och marknadsmöjligheter. För många av dessa företag är innovation lika viktig som lönsamhet. Ett exempel på en mycket framgångsrik prospector är teknikföretaget 3M.

Succesen av prospektörsorganisationer beror på att utveckla och behålla förmågan att övervaka ett brett spektrum av miljöförhållanden, trender och evenemang. De hamnar i ett brett sortiment av produkter och tjänster, och de försöker kontinuerligt följa konsumenternas efterfrågan.

Prospektorer behöver mycket flexibilitet, och deras organisationsstruktur använder vanligtvis följande element:
Decentraliserad kontroll av strategiska beslut.
Låg formalisering (många generalister).
Plattform (få lager av ledning).
Typiska prospektorer kan verka ineffektiva, eftersom de alltid förändras. Men deras framgång bestäms inte av effektivitet utan av deras förmåga att vara flexibla och svara på morgondagens behov.

analysatorer
Denna typ av organisation försöker kapitalisera på styrkorna hos både försvarare och prospektorer. Analysatorer letar efter sätt att maximera sina möjligheter samtidigt som riskerna minimeras. De kommer inte att vara den första som flyttar till en ny marknad – de väntar tills en prospektör har bevisat att marknaden kan vara lönsam.

Analysatorer lever genom att imitera och kopiera – med hjälp av de framgångsrika idéerna från prospektorer. Klädtillverkare som kopierar designer mode är ett bra exempel. De följer mindre, mer innovativa konkurrenter som producerar överlägsna produkter. Eftersom analysatorer är långsammare att förändras, har de tid att bygga effektivitet i sina stabila produkt- och marknadsområden.

För att stödja både flexibilitet och stabilitet behöver analysatororganisationen dessa element:

Hög standardisering och rutinisering för att styra kostnaderna.
Måttlig centraliserad kontroll av strategiska beslut – Stramare för stabila produkter / områden, och lösare för nya produkter / områden.
En struktur som möjliggör samarbete över avdelningar.
Analysatorer tvingas göra kompromisser, samtidigt som man söker en struktur som balanserar både stabila och dynamiska verksamhetsområden. Om den yttre miljön förändras dramatiskt, kräver en omkopplare till ena sidan eller den andra, kan analysatorn inte byta snabbt.

reaktorer
Denna typ av organisation har ingen bestämd strategi, design eller struktur. Reaktorkategorin beskriver i huvudsak de inkonsekventa och instabila mönstren som ses när en av de andra tre strategierna bedrivs ineffektivt.

Reaktorer svarar dåligt på miljöförändringar, deras prestanda lider och de kan inte begå långsiktiga planer. Eftersom dessa företag inte kan bestämma hur de vill positionera sig själva, reagerar de helt enkelt på vad som händer. Detta otillräckliga svar på en föränderlig miljö gör att de antingen antingen (a) formellt antar någon av de andra strategierna, eller (b) går i konkurs.

Att misslyckas med att kommunicera en strategi tydligt – eller inte helt formar en strategi i första hand – står ofta bakom reaktororganisationerna. Att försöka undvika förändring, trots överväldigande förändringar på marknaden, är också en annan egenskap.

För att läsa mer om organisationsstruktur och dess länk till strategi, läs våra artiklar om organisationsdesign, McKinsey 7S Framework, Porter’s Generic Strategies och Greiner Curve.

Även om Miles och Snows arbete är inriktat på vinstdrivande företag, kan det även gälla för den ideella sektorn. Nyckeln är hur ledningen utvärderar och uppfattar miljöosäkerhet.

Miljö / Strategi Kontinuerlig
Miles och Snows Defender, Analyzer och Prospector-strategier är alla bra metoder när de används i lämplig miljö. Reaktorstrategin är dock mer eller mindre domed att misslyckas eftersom den bygger på att miljön kvarstår oförändrad – vilket är orealistiskt.

Ju mer osäkerhet och förändring som förvaltningen förutsäger, ju mer flexibel måste strategin vara. Och som strategier rör sig mot högre flexibilitet, måste organisationsstrukturen flytta med dessa strategier för att förbli adaptiv.

Figur 1 nedan visar vilken strategi som i allmänhet är den bästa som används vid olika punkter på kontinuiteten i osäkerheten i miljön. Du noterar att vi släppte bort reaktorstrategin eftersom det tydligen är ett ineffektivt sätt att hantera förändringar.

Miljökonsekvensbeskrivning, fortsättningsdiagram
Nyckelord
Miles and Snows forskning visar att organisationerna i grunden behöver förstå miljön där de arbetar och anpassa sin struktur till osäkerhetsnivån i dessa miljöer.

Medan det inte finns någon enda ”rätt” -strategi, är det rätta sättet att strategiskt leda till att anpassa dina strategier, din affärsmiljö och din struktur.