Vad är strategi

Sams organisation importerar och marknadsför modekläder, och han har bara lärt sig att en utländsk leverantör sysslar med skolåldern i sina fabriker.

När Sam väcker frågan, berättar hans chef att han inte oroar sig för det. Hon säger att företaget konkurrerar i en bransch med smal marginal, och den behöver källa sina varor kostnadseffektivt. Om det inte finns något problem bör detta ses som ett företag som vanligt.

Massor av organisationer är som Sam – de prioriterar vinster över människor och tillväxt över etiken.

Andra företag erkänner emellertid att de kan göra en god vinst samtidigt som de återspeglar högre etiska värden. Dessa värden kan innefatta ansvar för miljön och för samhällen samt för anställda.

Organisationer kan gå igenom observerbara stadier som de blir mer etiska. I denna artikel ska vi beskriva vad dessa steg är. Vi förklarar också hur du kan identifiera det stadium som din organisation befinner sig i och vi ser på vad som behöver hända inom din organisation för att den ska kunna flyttas till en högre nivå.

Nedan följer en checklista över steg och element som du/ni bör gå igenom. Du/ni har definierat och formulerat organisationens:

  • Vision (drömmen)
  • Mission (vad och varför)
  • Mål (Objectives) (hur mycket av vad och av vem)
  • Strategier (Hur)
  • Aktivitetsplan (vem gör vad och när)
  • Du har en god känsla för när du kan använda modellen

Your Content Goes Here

Your Content Goes Here

Your Content Goes Here

Om modellen
R. Eric Reidenbach och Donald Robin utvecklade en konceptuell modell av företags moralisk utveckling och publicerade den i Journal of Business Ethics 1991.

Modellen beskriver fem steg som organisationer går igenom när de blir mer etiska:
Steg 1 – Den amorala organisationen.
Steg 2 – Den juridiska organisationen.
Steg 3 – Den lyhörda organisationen.
Steg 4 – Den framväxande etiska organisationen.
Steg 5 – Den etiska organisationen.

Organisationerna rör sig genom dessa steg, eftersom deras ledare i ökad utsträckning visar en fråga om etik tillsammans med en oro med vinsten. I steg 5, värderar ledare dessa två förare lika.

Anteckning 1:
Reidenbach och Robin noterade att inte alla organisationer går igenom alla stadier eftersom de blir mer etiska, och att någon organisation kan hoppa över scenerna helt och hållet.

De kommenterade också att en organisation bestående av olika affärsenheter kunde vara i flera steg samtidigt.

Hastigheten och spridningen av förändringar beror på organisationens ledning, industri och historia. Faktum är att vissa organisationer aldrig går bortom de tidiga stadierna, enligt forskarna.

Anteckning 2:
Vissa förvaltningsskrivare hävdar att företagen endast bör fokusera på att göra vinst för aktieägarna, så länge de stannar inom lagen. Andra tror att företagen ska göra världen till en bättre plats genom deras existens.

Det är upp till oss som informerade individer att bestämma vilken typ av företag vi köper från – och jobba för.

Fem etapper av företagsetisk utveckling
Låt oss titta på varje steg i detalj. Detta kommer att hjälpa dig att identifiera vilket stadium din egen organisation är och vad som behöver hända för att den ska kunna gå vidare till ett högre stadium.

Steg 1: Amoralorganisationen
Amorala organisationer har gett lite – om någon – tanken på hur deras handlingar påverkar världen i stort. Ledare för dessa organisationer kan anse att oetiskt beteende är ”kostnaden för att göra affärer”, och de får bara ta upp etiska överväganden om något går fel.

Leta efter dessa tecken för att bestämma huruvida din organisation befinner sig i amoralsteget:

Vinster och tillväxt kommer före människor och etik.
Ledare regerar med makt och auktoritet, och de främjar anställda för lydnad och för att upprätthålla status quo.
Ledare ser människor som produktionsenheter. De ger liten tanke på arbetarnas fysiska, mentala eller emotionella välbefinnande.
Organisationen kan bryta regler för att öka vinsten.
Åtgärder för att flytta från steg 1
Titta på hur du kan ge människor högre prioritet. Börja med att bygga en säkerhetskultur för att förbättra deras välbefinnande.

Identifiera sedan mindre sätt att introducera mer etiska metoder. Tänk dig att du vill att din organisation ska producera mindre avfall. Du kan tillhandahålla återvinningsfack, leverera keramiska kaffekoppar istället för plast, och minska matförpackningen i cafeterian.

Tips:
Läs vår artikel om miljöledning för mer idéer om hur du gör din organisation miljövänlig.

Steg 2: Den juridiska organisationen
Organisationer i det juridiska fasen är upptagna med att följa de lagar och förordningar som gäller deras bransch. Dessutom fokuserar de på att följa lagens bokstav snarare än sin ande.

Dessa organisationer har företagsvärderingar, och kanske till och med ett uppdrag och visionsförklaring. Dock gör de ofta det absoluta minimum som krävs för att följa lagen.

Du kan se följande tecken om din organisation befinner sig i det legalistiska skedet:

Chefer är oroade över de rättsliga snarare än de moraliska konsekvenserna av sina beslut.
Det finns många regler och uppförandekoder.
Åtgärder för att flytta från steg 2
Om din organisation befinner sig i etapp 2, börjar det visa sig att det är viktigt att göra rätt val. Ledarna måste emellertid se till att dessa inkluderar etiska och moraliska beslut.

Titta på andra organisationer i din bransch. Vad gör dina konkurrenter för att uppfylla lagliga skyldigheter och ta itu med sociala och moraliska problem? Hur kan du kopiera dessa inom din organisation?

Kolla sedan på din organisationsstruktur. Bureaukratiska organisationer har ofta en komplex kommandokedja, och detta kan uppmuntra strikt överensstämmelse med lagar och regler. Utforska hur du kan flytta till en mindre formell hierarki – detta kan uppmuntra människor att ifrågasätta status quo och att diskutera alternativ öppet.

Tips:
Omfattande organisationsförändring tar tid, och du kommer sannolikt att behöva en detaljerad strategi för förändringshantering.

Använd verktyg som Change Curve, Lewins Change Management Model och Kotters 8-stegs Change Model för att planera framgångsrik förändring.

Beroende på verksamhetens eller branschens karaktär kan det vara lämpligt att behålla aspekter av en legalistisk kultur, särskilt när hälsa och säkerhet är ett problem, när riskhanteringen är viktig, eller om din bransch måste följa strikta uppförandekoder. Men du kan fortfarande göra etiska beslut i en legalistisk kultur.

Steg 3: Den svarande organisationen
Responsiva organisationer har börjat balansera laglighet och produktivitet med etik. De känner socialt tryck för att verka i allmänhetens och miljön, och de svarar på detta. Detta är dock mer för lämplighet än för att de tror att de ”gör det rätta”.

Leta efter dessa tecken för att bedöma huruvida din organisation ligger i steg 3:

Organisationen visar viss oro för sina sociala uppgifter och ansvar. Ledningen fattar ibland beslut med bredare sociala intressen i hjärtat.
Förutom uppförandekoder finns det etiska regler. Dessa definierar etiska och moraliska frågor som intressekonflikter, bestickning, företagsvärderingar, konfidentialitetsproblem, produktkvalitet och säkerhet, personlig ansvarighet och politiska bidrag.
Ledare reagerar etiskt på situationer. Men de brukar helt enkelt följa vilka andra organisationer som har gjort.
Vissa steg 3-organisationer kan fortfarande ha ett starkt internt intresse. Etikkoderna kan till exempel återspegla en önskan att skydda organisationen från skada, inte att göra vad som är rätt till varje pris.

För de flesta organisationer är steg 3 dock en avgörande punkt i utvecklingen.

Åtgärder för att flytta från steg 3
Få ut det mesta av denna vändpunkt och leta efter möjligheter att diskutera hur man bäddar in högre etiska standarder inom din organisation.

Titta på hur du kan hjälpa människor att fatta rätt beslut. Kan du erbjuda en hotline, etisk kommitté, forum eller förslagssystem för att uppmuntra dem att söka vägledning?

Slutligen titta på de organisationer som ditt företag är associerat med. Är du nöjd med dina leverantörers etiska standard?

Steg 4: Den framväxande etiska organisationen
Uppväxande organisationer har börjat uppleva en kulturförskjutning, och ledare tar nu ett proaktivt tillvägagångssätt till etiska och moraliska frågor.

Du kommer sannolikt att se följande om din organisation befinner sig i steg 4:

Ledare är inblandade i etikrelaterade aktiviteter, som CSR-program.
De uppmuntrar etik och socialt ansvar inom företagskulturen, och de leder genom exempel.
Uppförandekoder och etik är ”levande dokument” istället för idealer.
Anställda uppmanas att fatta etiska beslut och att rapportera överträdelser av bolagets uppförandekod.
Emerging etiska organisationer har börjat ”gå promenad”. Anställda har också tagit upp detta och de har börjat ta initiativ när det gäller personligt ansvar och ansvarstagande.

Åtgärder för att flytta från steg 4
Reidenbach och Robin påpekar att de vid tidpunkten för sin forskning (1991) inte kunde identifiera några helt etiska organisationer. Så, om du vill gå bortom scen 4, har du satt dig ett ambitiöst mål!

Forskarna påpekar emellertid att en nyckelindikator för en helt etisk organisation är ledarnas vilja att vända sig till affärer som strider mot organisatoriska värden. Läs vår artikel om etiskt ledarskap för att lära dig att börja leda med exempel.

Steg 5: Etisk organisation
Etiska organisationer lever och andas deras etik och kärnvärden. De bryr sig fortfarande om vinst, men de väljer branscher som gör det möjligt för dem att göra en bra vinst samtidigt som de upprätthåller höga etiska normer.

Din organisation har nått det här steget när följande är sanna:

Etiska värderingar och beteende har genomträngt företagskulturen.
Organisationen respekterar anställda och ledare för att gå bort från handlingar som kränker kulturen eller deras värderingar.
Anställning, utbildning och kompensation fokuserar på kärnvärden och kulturell passform.
Genom sina åtgärder uppmuntrar organisationen konkurrenterna att följa sin etiska ledning.
Nyckelord
Organisationer kan röra sig genom fem steg, eftersom de anpassar behovet av att göra vinst genom att uppfylla etiska normer:

Steg 1 – Den amorala organisationen.
Steg 2 – Den juridiska organisationen.
Steg 3 – Den lyhörda organisationen.
Steg 4 – Den framväxande etiska organisationen.
Steg 5 – Den etiska organisationen.

Forskarna som skapade modellen kunde inte 1991 hitta några organisationer som hade nått etapp 5. De såg det som ett ideal snarare än en verklighet, men det är också en kraftfull inspiration för ledare som vill att deras organisationer ska reflektera över de högsta etiska normerna .