Scenarioanalys

Föreställ dig att du står inför ett väldigt viktigt beslut, vilket kan ha grundläggande inverkan på ditt personliga liv, eller skulle kunna avgöra framtiden för ditt företag. Kanske tänker du på att ”sträcka din ekonomi” för att köpa ett större hus. Eller kanske du tänker på att lansera en ny produkt som du vet kunde ”cannibalize” befintlig försäljning.

Kanske har du gjort siffrorna, och dessa verkar vara OK. Men djupt, du fruktar vad som kan gå fel. När allt kommer omkring har ingen en tåligvis framtidsvision, och medan du kanske har starka instinkter om hur saker kan utvecklas, är varje enskild framställning av framtiden klart utsatt för störningar av en rad olika faktorer.

Scenarioanalys hjälper dig att föra dessa rädslor in i det öppna och ger dig ett rationellt och professionellt ramverk för att utforska dem.

Med hjälp av det kan du fatta beslut i samband med de olika terminer som kan komma att ske. Handlingen med att skapa scenarier tvingar dig att utmana dina antaganden om framtiden. Genom att utforma dina planer och beslut baserat på de mest troliga scenarierna kan du se till att dina beslut är ljuka även om omständigheterna förändras.

Nedan följer en checklista över steg och element som du/ni bör gå igenom. Du/ni har definierat och formulerat organisationens:

  • Vision (drömmen)
  • Mission (vad och varför)
  • Mål (Objectives) (hur mycket av vad och av vem)
  • Strategier (Hur)
  • Aktivitetsplan (vem gör vad och när)
  • Du har en god känsla för när du kan använda modellen

Your Content Goes Here

Your Content Goes Here

Your Content Goes Here

Så här använder du verktyget
Scenarioanalyser är scenarierna om hur världen kan visa sig om vissa trender fortsätter och om vissa villkor är uppfyllda.

Vi erbjuder en enkel femfas scenarioanalysprocess, enligt följande:
1. Definiera problemet
Först bestämmer du vad du vill uppnå, och tänker på den tidshorisont du vill titta på. Detta kommer att drivas av omfattningen av de planer och scenarier som du vill testa.

Exempel:
Barry började planera ett nytt företag som fokuserade på att hjälpa företagskunder att genomföra ett populärt program för ekonomisk hantering. Han ville att verksamheten skulle växa till en rimlig storlek under de närmaste fem åren. Med detta i åtanke bestämde han sig för att använda scenariotänkande för att se på vad framtiden skulle kunna hålla under denna period.

2. Samla data
Identifiera sedan de viktigaste faktorerna, trenderna och osäkerheterna som kan påverka planen. Om din plan är storskalig kan det vara bra att göra en PEST-analys av det sammanhang där det kommer att genomföras för att identifiera politiska, ekonomiska, sociokulturella och tekniska faktorer som kan påverka det. Identifiera sedan de viktigaste antaganden som planen beror på.

Exempel:
Barry identifierade bland annat följande faktorer som viktiga:

Statens ekonomi (människor köper inte mycket ny programvara i en lågkonjunktur).
Den pågående betydelsen av ny programvara för att öka kundernas produktivitet.
Huruvida mjukvarupaketet behåller sin marknadsställning.
Oavsett om han kunde rekrytera tillräckligt skickliga implementeringskonsulter.
3. Separata säkerheter från osäkerheter
Du kan vara säker på vissa av dina antaganden, och du kan vara säker på att vissa trender kommer att fungera på ett visst sätt. Efter att ha utmanat dem på lämpligt sätt, anta dessa trender som din ”certainties”. Separera dessa från ”osäkerheter” – trender som kanske eller inte är viktiga, och bakomliggande faktorer som kanske ändras. Ange dessa osäkerheter i prioriterad ordning med de största, mest signifikanta osäkerheterna högst upp i listan.

Exempel:
Baserat på analys av de senaste vakanserna var Barry säker på att han, om han uppmärksammat rekrytering, kunde hitta ett tillräckligt antal nya anställda. Och när han såg den nya tekniken inom kort att installeras av mjukvaruförsäljaren var han övertygad om att kunder skulle skörda betydande effektivitetsvinster genom att implementera nästa versioner av programvaran.

Han var emellertid angelägen om att en global mjukvarajättare skulle kunna komma in på marknaden och förskjuta den nuvarande säljaren. Dessutom hade han sett en hel del implementeringsföretag bråka i den tidigare lågkonjunkturen.

4. Utveckla scenarier
Börja med din högsta osäkerhet, ta ett måttligt bra resultat och ett måttligt dåligt resultat och utveckla en historia om framtiden kring varje som säkrar dina säkerheter med resultatet du har valt.

Gör sedan samma för din andra allvarligaste osäkerhet.

Gör inte för många scenarier i det här steget, eller du kan hitta dig själv snabbt att slå ”minskar avkastningen.”

Exempel:
Barry bestämde sig för att förbereda följande scenarier:

”Allt går bra”: Ekonomin växer stadigt under femårsperioden med bara mindre avmattningar, och han är ”bakad rätt häst”. Programvaruleverantören konsoliderar sig på marknaden och flyttar till en position av marknadsledande.
”Ekonomisk avmattning”: Mot slutet av perioden pressar råvaruprischocken ekonomin till en mild recession. Medan vissa nya programvaruimplementeringar fortsätter, bestämmer många kunder att de ska skjuta upp genomförandet tills sakerna hämtar sig.
”Intensiv konkurrens”: Den globala jätten går in på marknaden. Medan det tar tid att få sina produkter etablerade, mot slutet av perioden, börjar det klämma den nuvarande leverantören.
5. Använd scenarierna i din planering
Du kan nu använda de scenarier du kom med i din planering.

Exempel:
Efter att ha tittat på scenarierna är Barry medveten om att det finns någon risk för verksamheten på medellång sikt.

I sin affärsplanering bestämmer han sig för att utrusta verksamheten för att använda en blandning av heltidspersonal och kortsiktiga entreprenörer så att han kan skala sin verksamhet snabbt, beroende på omständigheterna.

Och han noterar att han kommer att behöva övervaka programvaruföretagens verksamhet på marknaden, så att han kan korsa tågpersonal om en ny aktör börjar hota den befintliga leverantören.

Tips 1:
Vid identifiering av trender, var försiktig med att basera din bedömning på bevis snarare än antagande. Och se till att trender bygger på säkra stiftelser.

Kom också ihåg att trender tenderar att dämpas av andra faktorer. Ingen revolution är momentan.

Tips 2:
Peter Schwartz, en av fäderna av scenarietänkande, nämner följande som plots of common scenarios:

Evolution: Alla trender fortsätter som förväntat. Saker försiktigt rör sig mot en förutsägbar slutpunkt.
Revolution: En ny faktor förändrar fundamentalt situationen.
Cyklar: Det som går runt kommer runt. Bommen följer busten följer bommen följer bysten.
Oändlig expansion: Spännande trender fortsätter. Tänk på datorindustrin på 1950-talet.
Lone Ranger: Den ensamma hjältens triumf mot tröghetskrafterna.
Min generation: Förändringar i kultur och demografi påverkar situationen.
Från ”Art of the Long View” av Peter Schwartz. © 1991 Peter Schwartz. Publicerad av profilböcker, 2003. Reproducerad med tillstånd av John Wiley & Sons Ltd.

Nyckelord
Scenarioanalys är ett användbart sätt att utmana de antaganden som du naturligtvis brukar göra om situationen där dina planer kommer att bli tillverkade.

Genom att bygga några alternativa scenarier kan du förutse fler okända saker som kan komma att ske, och därför kommer du att kunna planera åtgärder för att motverka eller mildra deras inverkan.