Vad är strategi

Vad är Six Sigma? Varför antar organisationer det? Och hur hjälper det att förbättra kvaliteten?

För att svara på dessa frågor – och mer – tar vi med dig denna gästartikel från Six Sigma-experten, Thomas Pyzdek.

Vad är Six Sigma?
Six Sigma är en rigorös, fokuserad och högeffektiv implementering av beprövade kvalitetsprinciper och -tekniker. Six Sigma, som innehåller delar från många kvalitetspionjärers arbete, syftar till praktiskt taget felfri affärsutveckling.

Sigma är ett brev i det grekiska alfabetet som används av statistiker för att mäta variationen i vilken process som helst, och om du kan behålla produktionen av den processen inom ett sex sigma-brett band (i själva verket inte mer än 3,4 defekter per miljon utgångar) du kan vara säker på att din process fungerar som den ska.

Six Sigma fokuserar på att förbättra kvaliteten (och därigenom minska avfallet) genom att hjälpa organisationer att producera produkter och tjänster bättre, snabbare och billigare. I mer traditionella termer fokuserar Six Sigma på defektförebyggande, cykeltidsminskning och kostnadsbesparingar. Till skillnad från tanklösa kostnadsbesparingsprogram som minskar både värde och kvalitet identifierar och eliminerar Six Sigma kostnader som inte ger något värde till kunderna.

Nyckelfaktorer

Your Content Goes Here

Your Content Goes Here

Your Content Goes Here