Strategiska Allianser

Ett företag är vanligtvis framgångsrikt eftersom det gör ett litet antal saker riktigt bra.

Ibland kan dock dessa saker bara ta dem så långt, och för att växa vidare måste de utveckla nya möjligheter.

Om du arbetar framgångsrikt på en marknad, och vill du snabbt komma in på en ny marknad, hur gör du det? Eller, om din försäljning plötsligt ökar, och du behöver ett sätt att tillverka din produkt snabbare och mer effektivt?

Du kan försöka utveckla en intern lösning. Men har du tid, kompetens eller infrastruktur för att stödja den? Och om du vill vara fokuserad på dina kärnkompetenser, som är kritiska för långsiktig framgång, kanske du inte vill ta tid, resurser och uppmärksamhet bort från detta.

Ofta är det bästa sättet att hitta en lösning genom strategiska allianser.

Strategiska allianser knyter nyckelfunktionerna hos två eller flera organisationer. Resultatet är att alla parter drar nytta av partnerskapet genom att handla saker som kompetens, teknik och produkter. I huvudsak är dessa allianser partnerskap som företag använder för att lösa ett gemensamt problem, medan de är oberoende.

En strategisk allians är inte densamma som en fusion, övertagande eller förvärv, vilket flyttar två tidigare oberoende företag till en företagsstruktur. I en allians dela parterna ledande kontroll och arbetar tillsammans för att uppnå gemensamma mål, samtidigt som de återstår oberoende organisationer.

Ett joint venture skiljer sig också från en strategisk allians. I ett joint venture inrättade parterna ett separat bolag och enades om att utföra en specifik uppgift under en viss tid, medan de fortfarande oberoende driver sina separata företag.

Nedan följer en checklista över steg och element som du/ni bör gå igenom. Du/ni har definierat och formulerat organisationens:

  • Vision (drömmen)
  • Mission (vad och varför)
  • Mål (Objectives) (hur mycket av vad och av vem)
  • Strategier (Hur)
  • Aktivitetsplan (vem gör vad och när)
  • Du har en god känsla för när du kan använda modellen

Your Content Goes Here

Your Content Goes Here

Your Content Goes Here

Varför bilda en strategisk allians?
Istället för att växa inifrån, bilda ett joint venture, eller gå in i en fusion, är allianser ofta enklare och mindre riskabla alternativ för att uppnå dina mål.

Här är några av anledningarna till att din organisation kan vinna av dessa allianser:
Att komma in i nya marknader med nya produkter och tjänster – En väletablerad klädtillverkare behöver utvidga sitt sortiment som konsumentpreferensförändringar. Det utgör en strategisk allians med ett nytt samtida varumärke, så det får tillgång till deras yngre demografiska, och de ökar väsentligt produktion och försäljning. I gengäld bidrar partnerskapet snabbt till det nya varumärket.
För att få tillgång till internationella marknader – Två tillverkare av olika typer av bilar i olika länder är överens om att verka som distributörer för varandras delar. Var och en kan nu nå fler kunder, och den centrala distributionen säkerställer att orderna överensstämmer med varje lands säkerhetskrav.
För att få tillgång till nya distributionskanaler – En high end smydesdesigner, med fem butiker, sätter upp en strategisk allians med en online-återförsäljare som är känd för sin tillförlitlighet och säkerhet. Båda företagen ökar försäljningen som ett resultat: designern genom att nå en bredare publik och online-återförsäljaren genom att erbjuda ett bredare utbud av attraktiva onlineprodukter.
Att få tillgång till ny teknik – En datortillverkare och ett dataspelutvecklingsföretag bildar en allians där varje dator levereras med en full version av ett av spelbolagets mest sålda spel. Det här är en försäljningsfunktion för datortillverkaren, det garanterar intäkter för spelbolaget, och det skapar reklam ”buzz” som konsumenter förutse vilket spel deras dator kommer att ha.
För att dra nytta av stordriftsfördelar (högre volym / lägre kostnad) – En grupp mjölkbönder i en region träffas för att förhandla med ett transportföretag för att minska transportkostnaderna.
För att minska kostnaden och risken för en ny strategi eller produkt – Ett läkemedelsföretag bildar en allians med ett bioteknikföretag för att tillhandahålla resurser och distribuera nya produkter när de är redo för marknaden.
För att förbättra trovärdigheten – Du har utvecklat en innovativ maskin som minskar tillverkningsavfall och du utfärdar en exklusiv licens till de 20 största tillverkarna i din bransch de närmaste två åren. Dessa tillverkare drar nytta av den nya teknologin och minskar kostnaderna, du har garanterad inkomst och du bygger en stor potentiell marknad i slutet av de två åren.
Som du kan se från dessa exempel betyder inte att skapa en strategisk allians inte att du måste öka din egen storlek. Och det bidrar till att minska risken när du bedömer möjligheterna på nya marknader, produkter eller kanaler.

Det finns också nackdelar – du ger upp både kontroll och belöning, minskar flexibiliteten hos alla parter, investerar betydande tid och resurser i alliansen, och risken beror för mycket på din partner. Det är uppenbart att allianser måste utvärderas noga innan du begår dem.

Hur bildas strategiska allianser?
Den stora frågan som många människor har om strategiska allianser är hur de skiljer sig från att helt enkelt använda en leverantör på transaktion-vid-transaktion. För att hitta svaret, kolla på stadierna i att växa ett affärsförhållande för att bli mer strategiskt och fördelaktigt:

Leverantörer – Du har kortfristiga, kontraktsdrivna relationer med olika leverantörer.
Föredragna leverantörer – Du flyttar mot långsiktiga relationer, och du börjar skapa förtroende. Du kan ha gemensamma verksamheter som fokuserar på kvalitet, och du kan eventuellt påverka utvecklingen av leverantörernas nya produkter.
Alliansen – Du har båda en gemensam fördel i dessa relationer samt höga nivåer av förtroende. Fokus ligger emellertid på att öka värdet självständigt, samtidigt som du arbetar samarbetet och utbyter idéer.
Strategisk allians – Affärsförhållandet blir strategiskt när det finns ett ömsesidigt beroende, och när alliansen själv är det som skapar ökade möjligheter och möjligheter.
För att skapa en effektiv strategisk allians behöver du en hög grad av engagemang och planering. Här är de grundläggande övervägandena:

Bestäm den specifika strategiska fördelen – Vad vill du uppnå?
Bestäm vilken typ av företag du vill arbeta med – Vilka egenskaper söker du när det gäller plats, storlek, marknad, kapacitet, teknik och så vidare?
Undersök din kompatibilitet:
Är dina kulturer kompatibla?
Finns det inköp av högsta ledning?
Är dina varumärken kompatibla?
Tävlar du på samma eller liknande marknader?
Litar du på dessa människor?

Definiera förväntningar tillsammans:
Vad är uppdraget och visionen för den strategiska alliansen?
Vilka är målen och målen?
Vilka resurser och möjligheter kommer varje part att ge?
Hur kommer du att kommunicera?
Hur ska du genomföra aktiviteterna?
Hur kommer du att hantera planen?
Hur kommer du att övervaka och utvärdera framsteg?
Hur länge kommer relationen att vara?
Utvärdera den föreslagna alliansen:
Vilka risker är associerade med alliansen?
Ger den föreslagna alliansen en tillräckligt hög avkastning på investeringar för båda parter att begå betydande ansträngningar för alliansen?
Har båda parter kapacitet att genomföra det planerade arbetet?
Skapa ett kontrakt – Inkludera följande:
Operativ information och förväntningar.
Sekretessavtal.
Immateriella rättigheter.
Utveckla en exitstrategi – Vilken relation kommer du att ha efter den strategiska alliansen slutar? Hur kommer du att uppnå detta? Och vad ska du göra om alliansen inte fungerar?
Nyckelord
Strategiska allianser tillåter ofta ett företag att öka sin skala, omfattning och / eller kapacitet med reducerad risk och stor potentiell fördel.

Oavsett om du vill påskynda din inträde på en ny marknad, öka utbudet av produkter du säljer, minska kostnaderna, öka försäljningen eller på annat sätt förbättra din konkurrenskraft, är en strategisk allians ofta det snabbaste och mest ekonomiska sättet att uppnå detta.

Genom att skapa ett ömsesidigt fördelaktigt förhållande och fortfarande hålla ditt företags oberoende, kan du ofta skapa en win-win-situation som kan hanteras med stor framgång. Du måste planera noggrant och välja dina allianspartners väl. Men om du följer en tydlig plan och fullt dokumenterar hur du klarar av processen kan du skapa en strategisk allians som passar din företags profil och hjälper dig att uppnå dina tillväxtmål.