Syftespyramiden

Effektiv strategisk planering är avgörande för framgången för alla affärer. Det är den process som ledande befattningshavare använder för att tänka på hur verksamheten kommer att vinna i framtiden. och utan det är organisationen mest sannolikt dömd till misslyckande.

Men hur bra din strategi är, det kommer att misslyckas om folk inte förstår det. De vet inte vart organisationen går, eller hur man hjälper dig att komma dit. De kommer förmodligen bli frustrerade och förvirrade; kunder kan känna sig missnöjda och andra intressenter kan förlora sin tro på din organisations förmåga att leverera.

Så ditt företag behöver både effektiv strategisk planering och god kommunikation av strategin. Och precis som en karta oftast är effektivare än en lista med riktningar, så kan en grafisk beskrivning av din strategi ofta kommunicera din strategi mer effektivt än ett viktigt dokument.

En populär teknik för att kommunicera strategi grafiskt kallas ”Pyramiden för syftet”. Det kallas detta för att det grafiskt beskriver strategins element.

Nyckelfaktorer

Nyckelord
Pyramiden med syftet är en grafisk bild av en organisations strategiska plan. Genom att sätta de olika elementen i en bra strategisk plan i en pyramidform är det lätt att se den ”stora bilden” och relationerna mellan olika delar av planen i en form som är lätt att förstå: Syftet visat vid toppkaskaderna från en nivå av strategi till nästa.

Det finns inga hårda och snabba regler för att bygga en Pyramid of Purpose: Använd den för att förmedla din plan på det sätt som din avsedda publik sannolikt förstår.

Your Content Goes Here

Your Content Goes Here

Your Content Goes Here

Förstå verktyget
Det finns många sätt att beskriva strategi. Ett tillvägagångssätt, som också illustrerar den hierarkiska strukturen bra, tänker på affärsstrategi som att svara på följande frågor:
Varför gör vi vad vi gör?
Vad behöver vi göra för att uppfylla vårt avsedda syfte?
Hur exakt ska vi göra vad som behöver göras?
Vem (eller vad) kommer att se till att det är gjort?
Att besvara dessa frågor kan hjälpa dig att formulera din strategi mycket omfattande och täcka de viktigaste ingredienserna som vanligtvis behövs i en strategisk plan:

Fråga 1 – ”varför” – refererar till organisationens värderingar, uppdrag och vision.
Fråga 2 – ”vad” – täcker mål och mål.
Fråga 3 – ”hur” – hänvisar till de åtgärder som behövs för att uppnå dessa mål.
Fråga 4 – ”vem” – hänvisar till de människor, system och verktyg som levererar dessa.
En hierarki av frågor framträder: För att kunna svara på fråga 4 behöver du svara på fråga 3; att svara på fråga 3, måste du svara på fråga 2; och för att svara på fråga 2 måste du svara på fråga 1.

Högnivåelementen i organisationsvärden, uppdraget och visionen (”varför”), flyter genom verksamheten och genomtränger alla aspekter.

På samma sätt strömmar målen och målen (”vad”) ner för att bestämma vilka åtgärder och metoder som behövs (”hur”).

Och dessa planeringselement behöver alla vissa resurser (människor, system och så vidare) för att få dem gjort (”vem”).

Detta kan representeras i en pyramid som den i figur 1:

Pyramid med syftet diagram
Från ”Management Finance”, Alan Parkinson, © 1997, Routledge, reproducerad med tillstånd av Taylor & Francis Books UK.

Använda verktyget: Bygg din pyramid med syftet
Utgångspunkten för din Pyramid of Purpose är att förklara ”varför”, som kommer att dra på värderingar, uppdrag och vision uttalande för organisationen.

Hur du gör detta beror på din målgrupp: Vad behöver du för att kommunicera och vem ska du? Och så måste du förklara varje del av din strategi på ett sätt som passar publiken och de meddelanden du vill förmedla.

Om syftet är att kommunicera strategi med kunder och intressenter i din organisation (en extern publik), är ett bra ställe att starta din pyramid med en visionutlåtande. För en intern publik kan ”varför” nivån fokusera på uppdragsdeklarationen, eller inkludera både visioner och uppdrag i pyramiden. Vår artikel om Vision och Mission Statements förklarar skillnaden mellan de två, och hjälper dig också att skapa en vision eller uppgift för ”varför” nivån på din Pyramid of Purpose.

När du har beskrivit ”varför” måste de följande stegen att bygga din pyramid definiera ”vad”, sedan ”hur” och slutligen ”vem”. Och du måste göra det på ett sätt som tydligt förklarar din strategi för din specifika publik.

Exempel
En entreprenör måste förklara den strategiska planen för hans spännande verksamhet till potentiella investerare. Han använder en pyramid med syfte att kommunicera huvudpunkterna i hans strategiska plan:

Varför: Vision / Uppdrag
Att glädja och förtrolla föräldrar och barn lika med vackra, samlingsbara träleksaker och spel, och därigenom bli nationens ledande återförsäljare av högkvalitativa träleksaker och spel.

Vad: Mål
Bevis konceptet genom att starta en pilotbutik och nå lönsamhet inom 18 månader.

Hur: Åtgärder
Identifiera platsen för pilotbutiken
Källa bra kvalitet träleksaker och spel
Design attraktiv affärsfront och merchandising

Vem: Människor
Ansvarig för platsval.
Ansvarig för leverantörsidentifiering och produktsourcing.
Ansvarig för att välja butiksdesigners och butiksinställare.

Pyramid med syftet Exempel
Nyckelord
Pyramiden med syftet är en grafisk bild av en organisations strategiska plan. Genom att sätta de olika elementen i en bra strategisk plan i en pyramidform är det lätt att se den ”stora bilden” och relationerna mellan olika delar av planen i en form som är lätt att förstå: Syftet visat vid toppkaskaderna från en nivå av strategi till nästa.

Det finns inga hårda och snabba regler för att bygga en Pyramid of Purpose: Använd den för att förmedla din plan på det sätt som din avsedda publik sannolikt förstår.