The Hedgehog Concept

Om du skulle kunna välja att vara en räv eller en igelkott, vilken skulle du helst vara?

Många skulle välja att vara en räv. Trots är rävarna vackra, snygga och listiga. Hedgehogs, som är små, prickiga varelser som finns i Europa, Asien och Afrika, är ganska motsatta: långsam, tyst och plodding.

Så vad har rävar och igelkottar att göra med din organisations framgång? Kort sagt allt! Det handlar om att lära sig enkelheten, som en igelkott, och skapa ett tydligt fokus för din organisation.

I den här artikeln kommer vi att titta på Hedgehogskonceptet och diskutera varför det i affärer lönar sig att vara en igelkott snarare än en räv.

Nedan följer en checklista över steg och element som du/ni bör gå igenom. Du/ni har definierat och formulerat organisationens:

  • Vision (drömmen)
  • Mission (vad och varför)
  • Mål (Objectives) (hur mycket av vad och av vem)
  • Strategier (Hur)
  • Aktivitetsplan (vem gör vad och när)
  • Du har en god känsla för när du kan använda modellen

Your Content Goes Here

Your Content Goes Here

Your Content Goes Here

Vad är Hedgehog-konceptet?
Hedgehogskonceptet är baserat på en gammal grekisk liknelse som säger: ”Räven vet många saker, men hedgehogen vet en stor sak.”

I liknelsen använder räven många strategier för att försöka fånga igelkotten. Det smygar, pounces, tävlar och spelar döda. Och ändå går det varje gång det besegras, den ödda näsan prickas av spines. Foxen lär sig aldrig att igelkotten vet hur man gör en stor sak perfekt: försvara sig.

Filosofen Isaiah Berlin tog den här liknelsen och tillämpade den på den moderna världen i sin 1953-uppsats, ”Hedgehog och Fox.” Berlin delade människor i två grupper: rävar och igelkottar.

Han hävdade att rävarna eftersträvar många mål och intressen samtidigt. Som ett resultat är deras tänkande utspridda och ofokuserade, och i slutändan uppnår de väldigt lite. Hedgehogs förenklar dock världen och fokuserar på en enda övergripande vision som de då uppnår.

Affärsforskare och konsult, Jim Collins, utvecklade idén i sin klassiska 2001-bok, ”Good to Great.” Collins hävdade att organisationer sannolikt kommer att lyckas om de kan identifiera den enda sak som de bäst gör – deras ”Hedgehog Concept”.

När en organisation har identifierat sitt hedgehogskoncept ska dess ledare ägna all sin energi och resurser för att driva den. Collins hävdar att när det går tufft, är det de organisationer som fokuserar på vad de är bra på som överlever och trivs.

Hur man applicerar Hedgehog Concept
Du kan hitta din organisations Hedgehog Concept genom att göra tre separata bedömningar:

Förstå vad dina människor verkligen är passionerade för.
Identifiera vad organisationen gör bättre än någon annan.
Bestämma var det är bra att generera intäkter. (Collins kallar detta ”förstå din ekonomiska motor.”)
Där alla tre svaren överlappar varandra är ”sweet spot” för din organisations strategi, som visas i figur 1 nedan.

Figur 1 – Hedgehogskonceptet
Hedgehog Concept Diagram
Copyright © 2001 Jim Collins. Ursprungligen publicerad i boken ”Good to Great: Varför vissa företag gör språnget … och andra gör det inte”. Reprinted med tillstånd av Curtis Brown, Ltd.

Låt oss granska varje bedömning i detalj och undersöka vilka steg du kan vidta för att tillämpa Hedgehog Concept till din organisation.

Steg 1: Hitta dina passioner
Tänk på vad du känner dig passionerad på jobbet. Vad får dig upp på morgonen och håller dig sen, frivilligt?

Tänk sedan vad ditt folk känner sig mest glada över. Hur inspirerar organisationen med dem? Och vilka motivationer och värderingar söker du efter när du anställer nya lagmedlemmar?

Kolla sedan på organisationens uppdrag och visionsutlåtanden. Vilka är dess kärnvärden, och köper dina människor till dem?

Steg 2: Förstå vad du gör bäst
Här är ditt mål att förstå vad din organisation kan göra bättre än någon annan. Om du inte kan vara nummer ett i världen på din kärnverksamhet, så borde det inte vara ditt Hedgehog Concept.

Det är också viktigt att veta vad din organisation aldrig kommer att vara bäst på. Var ärlig när du överväger dessa svagheter, och kom ihåg att inte vara bäst på vissa områden är OK – förstå vad din organisation kan vara bra på, är mycket kraftfullare.

Verktyg som SWOT-analys, kärnkompetensanalys och USP-analys kommer att avslöja vad du gör bra redan och hjälpa dig att bestämma var du kan utmärka.

Steg 3: Upptäck din ekonomiska motor
För att ha en kraftfull ekonomisk motor måste din organisation förstå hur man genererar fortsatt kassaflöde och lönsamhet och uttrycka denna insikt som en enda ”ekonomisk nämnare”. Detta kallas också ”vinst per X”, där ”X” är den enda åtgärden som kan ha störst och mest hållbara konsekvenser för organisationens långsiktiga framgång.

Vissa gemensamma ekonomiska nämnare inkluderar:

Vinst per kund
Resultat per anställd.
Vinst per plats
Resultat per geografisk region.
Resultat per del tillverkad.
Vinst per varumärke
Resultat per försäljning.
Den ”X” som du antar kan vara specifik för ditt företag eller bransch. Till exempel använde flygindustrin mest ”totala intäkter per tillgänglig sätesmiljö”. Southwest Airlines antog dock ”vinst per flygplan” som nämnare.

Att fokusera på flygplan, snarare än på tillgängliga sätesmiljöer, innebar att Southwest tog olika strategiska beslut från sina konkurrenter. Som ett resultat har det blivit det mest konsekvent lönsamma amerikanska flygbolaget.

Steg 4: Leta efter överlappningen
När du har tittat på modellens tre cirklar ser du på var de överlappar varandra. Det är där du hittar ditt Hedgehog Concept: den centrala vision som bör styra din organisations strategi.

Tänk dig att människor i din organisation är passionerade för innovation och om att gynna utsatta människor. Du inser att du har förmågan att vara den bästa i världen för att utveckla prisvärda vattenfiltreringssystem och bärbara vattenbärare. Du har ett bra välgörenhetsnätverk, och du har erfarenhet av att göra stora volymer, större kontorsförsäljningar.

Därför kan ett möjligt Hedgehog Concept vara att utveckla ett bärbart vattenfiltreringssystem som människor i utvecklingsländer kan använda för att filtrera flodvatten. Du kan sälja dessa produkter i bulk till välgörenhetsorganisationer.

Oroa dig inte om din Hedgehog Concept inte är uppenbart direkt. Det kan hända att du måste göra ytterligare analyser eller utforska olika kombinationer för att hitta den centrala visionen som fungerar bäst för dig.

Steg 5: Granska och kommunicera din strategi
När du väl har hittat områdena överlapp mellan cirklarna, kolla din befintliga strategi och fråga dig själv om den stämmer överens med ditt Hedgehog Concept.

Det kan hända att din organisation kan dra nytta av att utveckla en reviderad strategi, baserat på vad du har lärt dig.

Du måste få dina lagmedlemmar ombord med den nya strategin. Börja med att förklara vad Hedgehogskonceptet är och kommunicera varför det är så viktigt för din organisation att anpassa sin strategi för att återspegla sin sanna passion, talang och ekonomiska möjligheter. (Att länka din förklaring tillbaka till människors personliga lust och värderingar kan vara ett användbart sätt att vinna sitt stöd).

Om resultatet av din analys sannolikt kommer att leda till en betydande förändring inom din organisation är det viktigt att planera och hantera denna förändring effektivt. Vår artikel om Change Management kan hjälpa dig att uppnå detta.

När du väl har implementerat, kommer din nya strategiska strategi att ge långsiktigt fokus för dina lagmedlemmar, säljare och kunder, vilket resulterar i bättre engagemang, produktivitet och lönsamhet.

Nyckelord
Hedgehogskonceptet var ursprungligen baserat på en gammal grekisk liknelse som sade: ”Räven vet många saker, men hedgehogen vet en stor sak.” Affärsforskare och konsult, Jim Collins, använde detta koncept som en metafor för affärer i sin inflytelserika bok, ”Good to Great.”

Konceptet kan hjälpa din organisation att fokusera på tre huvudområden: passion, talang och ”ekonomisk motor”. Genom att förstå var och en av dessa dimensioner och, ännu viktigare, där de överlappar varandra, kan du identifiera det nyckelfokus som ska styra din organisation mot meningsfull och långsiktig framgång.