The Value Disciplines Model

Om ditt team eller organisation tillhandahåller en tjänst eller produkt, måste du leverera ”värde” till dina kunder för att bli framgångsrik.

Värdet kommer emellertid att innebära olika saker för olika kunder. Tänk dig att du köper en ny mobiltelefon – för dig kan värdet vara en otroligt bra modell till ett bra pris. Till någon annan kan värdet innebära många intressanta funktioner, om än till ett något högre pris.

Medan det är möjligt att ge värde på många olika sätt, har organisationer en tendens att välja att koncentrera sig på att leverera värde på vissa områden – det är trots allt osannolikt att du kan glädja alla hela tiden. Därför måste du välja det bästa sättet att leverera värde till dina kunder.

Ett sätt att göra detta är genom att använda Value Disciplines Model. Denna modell beskriver tre ”värdediscipliner” som du kan utveckla för att ge stort värde till dina kunder på olika sätt.

Nedan följer en checklista över steg och element som du/ni bör gå igenom. Du/ni har definierat och formulerat organisationens:

  • Vision (drömmen)
  • Mission (vad och varför)
  • Mål (Objectives) (hur mycket av vad och av vem)
  • Strategier (Hur)
  • Aktivitetsplan (vem gör vad och när)
  • Du har en god känsla för när du kan använda modellen

Your Content Goes Here

Your Content Goes Here

Your Content Goes Here

Om modellen
Värderingsdisciplinmodellen introducerades i början av 1990-talet av Michael Treacy och Fred Wiersema.

Efter att ha studerat högpresterande företag i USA och Europa identifierade de tre värdediscipliner som de hittade på nästan vilken marknad som de studerade. Dessa discipliner är en utveckling av Porters generella strategier, och varje baseras på vad kunden värderar.

Dessa tre kärnvärdesdiscipliner är:
Operationell excellens.
Produktledarskap.
Kundens intimitet.
Modellen säger att en organisation ska fokusera på en av dessa discipliner som en del av sin övergripande strategi.

Vi kommer att undersöka varje disciplin i detalj nedan.

Notera:
Denna strategiska modell gäller strategi för affärsenhetsnivå, inte nödvändigtvis företagsstrategi. Det är möjligt för en organisation att bedriva olika värdediscipliner med olika affärsenheter.

1. Operativ Excellence
Denna disciplin baseras på att erbjuda bra produkter till lägsta total kostnad. Organisationer som följer denna disciplin fokuserar på att effektivisera och förenkla verksamheten för att minska avfallet. De strävar efter effektivitet i allt de gör, och deras mål är att vara producenter som erbjuder en bra produkt till lägsta pris.

Lean Manufacturing-verktyg som förbättrar operativ effektivitet – som Kaizen, Just In Time (JIT), Kanban och nolldefekter – är alla användbara för denna disciplin.

Företag som lyckas med operativ excellens tenderar att vara mycket systematiserad och organiserad för att uppnå en god nivå av operativ effektivitet. De tillhandahåller standardprodukter som är mycket tillförlitliga, och deras anställda är välutbildade i företagsförfaranden. Detta säkerställer att kundupplevelser är bekväma, snabba, korrekta och trevliga.

2. Produktledning
Denna disciplin bygger på differentiering och innovation. Organisationer som följer denna disciplin strävar efter att ge avancerade produkter och tjänster med de senaste funktionerna.

De kommer att använda tekniska och kunskapsutvecklingar för att kontinuerligt utveckla nya och bättre produkter. De försöker alltid hålla sig inför tävlingen och syftar till att leverera höga vinstmarginaler inom korta tidsramar, eftersom kunderna kommer att betala mer för sina produkter.

Praktisk innovation kommer sannolikt att vara en del av företagskulturen, och kreativiteten är högt belönad. De kommer också att sträva efter att fortsätta sin konkurrens genom att utveckla kärnkompetenser inom nyckelområden. Anställda kommer att leta efter nya idéer överallt, och de har befogenhet att fatta beslut. Dessa är typiskt mycket flexibla organisationer som arbetar med en entreprenörsanda och anpassar sig snabbt till förändringar.

3. Intimitet hos kunden
Denna disciplin baseras på service och flexibilitet. Organisationer som följer denna disciplin strävar efter att tillhandahålla anpassade produkter som nära möter enskilda kunders behov.

Dessa organisationer fokuserar på kundtjänst och på att ge kunderna exakt vad de vill ha. Tonvikten är att bygga upp livslånga och lönsamma kunder som kommer att fortsätta att komma tillbaka till dem igen och igen eftersom de vet att företaget kommer att möta deras behov. Dessa företag kan erbjuda skräddarsydda lösningar och de tillhandahåller ofta många kompletterande tjänster, som installation och utbildning, för att ytterligare upprätta ett förhållande och se till att kunden är nöjd.

Organisationer som följer denna strategi måste kunna anpassa sina produkter och tjänster snabbt. De måste också leta efter unika sätt att betjäna sina kunder bättre.

Det är vanligt att dessa företag segmenterar sin marknad i mindre delsegment och sedan marknadsför dem separat. De använder verktyg som kundupplevelse kartläggning och marknadssegmentering för att se till att de följer sina kunders ständigt föränderliga behov. De ser också till att deras anställda är högkvalificerade och har den diskretionära myndigheten att anpassa produkterna efter behov.

Använda värdedisciplinmodellen
Treacy och Wiersema bekräftar att alla företag måste göra ett ganska bra jobb i alla tre värdedisciplinerna, och att du förmodligen kan bli framgångsrik om du är svag i en av disciplinerna.

Modellen säger emellertid att du ska välja minst en av disciplinerna som särskilt viktig, samtidigt som du behåller genomsnittliga prestanda på andra områden.

Så det är viktigt att strukturera ditt team eller organisation för att stödja den värdedisciplin du väljer. Detta gäller för alla delar av verksamheten, från att rekrytera och utveckla din personal, för att belöna dem och organisera dina lag.

En byråkratisk struktur kommer till exempel att snabbt hålla tillbaka dina ansträngningar vid produktledarskap, men med otillräckliga system och kontroller på plats kommer det sannolikt att begränsa din förmåga att driva operativ excellens.

Som med andra strategiska verktyg, var inte för stel i din strategi och kom ihåg att du kan anpassa Value Disciplines-modellen till dina specifika behov när du utvecklar din strategi.

Tips:
Andra generiska strategimodeller som ska övervägas inkluderar Porters generella strategier, Bowmans strategi klocka och Blue Ocean Strategy. Och för att få veta mer om värde, se våra artiklar om värdekedjeanalys och Porters värdekedja.

Nyckelord
Värderingsdisciplinmodellen definierar tre alternativ (discipliner) som bygger på hur dina kunder definierar värde. De tre disciplinerna är operativ excellens, produktledarskap och kundintimitet.

Operativ excellens bygger på att tillhandahålla produkter till lägsta kostnad, produktledarskap bygger på differentiering och innovation, och kundintimitet bygger på service och flexibilitet. Modellen säger att en organisation ska fokusera på en av dessa discipliner som en del av sin övergripande strategi.

Som med andra generiska strategimodeller, var flexibel med den, så att du kan anpassa den till din specifika situation, och var inte rädd att avvika från det om det behövs.