Vad är strategi

Tänk dig att jobba varje dag för ett företag som du verkligen är glad och stolt över att vara en del av.

Visst, lön är anständigt och det finns en företagsvårdskammare, men det är inte de enda anledningarna till att du älskar att arbeta där.

Du är stolt över att vara en del av detta företag eftersom de är hedervärdiga.

De sticker ut från den typiska affärsverksamheten som de behandlar leverantörer, deras engagemang för miljöhållbarhet, deras etiska investeringar och deras önskan att bemyndiga och främja sina lagmedlemmar i stället för att dra ner dem. Det finns en konstant luft av spänning och möjlighet på kontoret, och du älskar att komma till jobbet varje dag.

Låter ganska fantastiskt, eller hur? Tja, ett företag som detta är inte bara en fantasi längre. Och ett sätt att bygga ett sådant företag och övervaka vad det gör är att använda ”den trippla bottenlinjen”.

Nyckelfaktorer

Your Content Goes Here

Your Content Goes Here

Your Content Goes Here

Vad är Triple Bottom Line?
Den trippla bottenlinjen först förklarades först av John Elkington i sin 1997-bok, ”Cannibals With Forks: Triple Bottom Line of 21st Century Business.” Det är en utgångspunkt som fortsätter att mäta vinster, men mäter även organisationens inverkan på människor och på planeten. Den trippla bottenlinjen är ett sätt att uttrycka företagets inverkan och hållbarhet både på lokal och global nivå.

Konceptet bakom trippeln är att företagen först och främst är ansvariga för alla sina intressenter, och dessa inkluderar alla som är inblandade i företaget, direkt eller indirekt, liksom planeten vi alla lever på. Detta synsätt ser aktieägare som en del av intressentgruppen, men endast som en del av det.

Först kan detta synsätt vara naivt. Ett antal viktiga trender stöder dock behovet av att organisationer är välvilliga, åtminstone till viss del:

Många organisationer är kritiskt beroende av framgång med att anställa, motivera och behålla bra människor. I yttersta fall, tänk på ledande sportlag eller medieorganisationer, där folket tjänar stora pengar är stjärnorna, inte aktieägarna. Dessa organisationer har inget annat val än att fokusera på sina människor.
I många delar av världen, särskilt i vissa branscher, är bra människor bristfälliga. Babyboomers flyttar från arbetsplatsen till pension, och det finns färre personer i följande generationer. Organisationer som inte ser efter deras arbetskraft kommer snabbt att upptäcka att de inte kan locka och behålla de människor de behöver.
Olika generationer har olika attityder att arbeta med. Medan tidigare generationer kan ha tolererat fattiga förhållanden på jobbet, kommer människor i generationerna X och Y sannolikt att leta efter mer mening. Om de inte hittar denna mening kommer de att gå vidare.
Konsumenter och potentiella rekryter har många fler val än tidigare, och är mer medvetna om de stora företagens etiska och miljömässiga hållning. Några baserar sina inköp och karriärbeslut på dessa saker.
Den Tre Ps av Triple Bottom Line
Så, låt oss titta på de tre bottenlinjerna – People, Planet and Profit – mer detaljerat.

människor
Företag som följer det tredubbla sättet att göra affärer, tänker på vilken inverkan deras handlingar har på alla personer som är involverade i dem. Detta kan omfatta alla från jordbrukare som levererar råvaror, upp till företagets VD. Alla människors välbefinnande beaktas. Företaget erbjuder hälso- och sjukvård, bra arbetstid, en hälsosam, säker arbetsplats, möjligheter till framsteg och utbildning, och utnyttjar inte deras arbetskraft (genom att använda barnarbete eller erbjuda svinsjön). I vissa fall kan ”folk” -basen också innefatta det samhälle där företaget gör affärer.

Medan begreppet folkets bottenlinje verkligen är attraktivt, kommer svårigheten att bestämma hur långt du går med detta. Ansöker du det för anställda? Deras familjer? Leverantörer? Människor nära företagsbyggnader? Hur nära? Och vad ska du göra om du behöver omstrukturera verksamheten för att förbli konkurrenskraftig och kasta lite personal? Skulle ditt bekymmer för människor innebära att du vägrar att göra uppsägningar trots att det riskerar att organisationen på lång sikt löser sig för all personal?

Vad är Triple Bottom Line?
Den trippla bottenlinjen först förklarades först av John Elkington i sin 1997-bok, ”Cannibals With Forks: Triple Bottom Line of 21st Century Business.” Det är en utgångspunkt som fortsätter att mäta vinster, men mäter även organisationens inverkan på människor och på planeten. Den trippla bottenlinjen är ett sätt att uttrycka företagets inverkan och hållbarhet både på lokal och global nivå.

Konceptet bakom trippeln är att företagen först och främst är ansvariga för alla sina intressenter, och dessa inkluderar alla som är inblandade i företaget, direkt eller indirekt, liksom planeten vi alla lever på. Detta synsätt ser aktieägare som en del av intressentgruppen, men endast som en del av det.

Först kan detta synsätt vara naivt. Ett antal viktiga trender stöder dock behovet av att organisationer är välvilliga, åtminstone till viss del:

Många organisationer är kritiskt beroende av framgång med att anställa, motivera och behålla bra människor. I yttersta fall, tänk på ledande sportlag eller medieorganisationer, där folket tjänar stora pengar är stjärnorna, inte aktieägarna. Dessa organisationer har inget annat val än att fokusera på sina människor.
I många delar av världen, särskilt i vissa branscher, är bra människor bristfälliga. Babyboomers flyttar från arbetsplatsen till pension, och det finns färre personer i följande generationer. Organisationer som inte ser efter deras arbetskraft kommer snabbt att upptäcka att de inte kan locka och behålla de människor de behöver.
Olika generationer har olika attityder att arbeta med. Medan tidigare generationer kan ha tolererat fattiga förhållanden på jobbet, kommer människor i generationerna X och Y sannolikt att leta efter mer mening. Om de inte hittar denna mening kommer de att gå vidare.
Konsumenter och potentiella rekryter har många fler val än tidigare, och är mer medvetna om de stora företagens etiska och miljömässiga hållning. Några baserar sina inköp och karriärbeslut på dessa saker.

Den Tre Ps av Triple Bottom Line
Så, låt oss titta på de tre bottenlinjerna – People, Planet and Profit – mer detaljerat.

människor
Företag som följer det tredubbla sättet att göra affärer, tänker på vilken inverkan deras handlingar har på alla personer som är involverade i dem. Detta kan omfatta alla från jordbrukare som levererar råvaror, upp till företagets VD. Alla människors välbefinnande beaktas. Företaget erbjuder hälso- och sjukvård, bra arbetstid, en hälsosam, säker arbetsplats, möjligheter till framsteg och utbildning, och utnyttjar inte deras arbetskraft (genom att använda barnarbete eller erbjuda svinsjön). I vissa fall kan ”folk” -basen också innefatta det samhälle där företaget gör affärer.

Medan begreppet folkets bottenlinje verkligen är attraktivt, kommer svårigheten att bestämma hur långt du går med detta. Ansöker du det för anställda? Deras familjer? Leverantörer? Människor nära företagsbyggnader? Hur nära? Och vad ska du göra om du behöver omstrukturera verksamheten för att förbli konkurrenskraftig och kasta lite personal? Skulle ditt bekymmer för människor innebära att du vägrar att göra uppsägningar trots att det riskerar att organisationen på lång sikt löser sig för all personal?

Planet
Tredje bottenlinjeföretag tenderar att minska eller eliminera deras ekologiska fotavtryck. De strävar efter hållbarhet och erkänner att ”grönt” kan vara mer lönsamt på lång sikt. Men det handlar inte bara om pengarna. Tredje bottenlinjeföretag tittar på hela livscykeln i sina handlingar och försöker bestämma den verkliga kostnaden för vad de gör med avseende på miljön. De smärtar för att minska sin energianvändning, de spenderar bort giftigt avfall på ett säkert sätt, de försöker använda förnybara energikällor och de producerar inte produkter som är osäkra eller ohälsosamma för människor och planeten.

Vinst
Den ekonomiska baslinjen är den som alla företag delar, oavsett om de använder den trefaldiga bottenlinjen eller inte. När man tittar på vinst från en triple bottom line-ståndpunkt är tanken att vinsterna kommer att hjälpa till att stärka och upprätthålla samhället som helhet och inte bara flöda till VD och aktieägare.

Triple Bottom Line in Practice
Medan du kanske eller inte anser att Triple Bottom Line är lämplig för ditt företag, är det vettigt att känna igen hur arbetsplatsen förändras och överväga om du behöver anpassa ditt tillvägagångssätt för att kunna reflektera detta.

Om du bestämmer dig för att utforska konceptet ytterligare, börja med att undersöka vilka andra företag som gör för att göra en positiv förändring i hur de gör affärer. Titta på de steg de har tagit sparar tid brainstorming på sätt att förbättra ditt eget företag. Några exempel från olika branscher är:

Ett internationellt transport- och förpackningsföretag har vidtagit drastiska steg för att minska dess ekologiska fotavtryck och har för närvarande cirka 30 procent av sina butiker med förnybar energi.
Ett glassverksamhet har satt upp ett mål att minska koldioxidutsläppen med 10 procent under de närmaste åren. Det har också börjat undersöka mer miljövänliga sätt att paketera sin glass och planerar att minska avfallet med minst 1 000 ton.
Ett kaffebolag köper bara sina bönor från bönder som odlar kaffe på ett miljövänligt sätt, och det gör ont att se till att alla sina arbetare behandlas rättvist och få en levande löner för sina färdigheter.
Ett dataföretag fokuserar mycket på sina samhällsinsatser mot utbildning och utbildning. Det hjälper underprivilegierade barn genom att ge dem tillgång till teknik och har mål att återvinna 60 procent av sitt årliga avfall.
Genom att ta dig tid att börja använda den trefaldiga bottenlinjen kan du bli förvånad över hur positivt reaktionen kommer från dina kollegor och dina kunder.

När ska du använda trippelbunnlinjen
Triple Bottom Line är i huvudsak ett rapporteringssystem. I själva verket förbättrar det inte faktiskt företagets inverkan på människor eller miljön, något mer än att åtgärderna för att producera en uppsättning förvaltningskonton skulle påverka vinsten.

Det kan dock användas för att driva förbättringar i hur en organisation påverkar människor och miljön genom att hjälpa cheferna att fokusera på vad de behöver göra för att förbättra alla bottenlinjer och hålla detta arbete högt på deras agendaer. I detta fall används Triple Bottom Line som en typ av Balanced Scorecard.

Liksom med alla mätsystem kan kostnaden för övervakning och beräkning av tre bottenlinjer vara avsevärd. Och du kan bara rättfärdiga denna kostnad om du kan göra något större bra som ett resultat av att ha siffrorna. Dessutom behöver du inte ha en rapport om Triple Bottom Line för att behandla människor väl, eller vara samvetsgranna om din påverkan på miljön. I många fall kan pengar som kan spenderas på att övervaka Triple Bottom Line bättre användas på människor- eller planetvänliga initiativ.

Tips:
Detta måste också beaktas i samband med övervakning och hantering av organisationens framsteg mot att uppnå sina kritiska framgångsfaktorer.

Nyckelord
Triple Bottom Line är ett sätt att mäta en organisations inverkan på människor och miljö samt dess ekonomi.

Vissa företag finner att de använder det för att övervaka mer än bara finanslinjen hjälper dem att förbättra sättet att de behandlar människor både inom och utanför organisationen och minska deras negativa inverkan på miljön.