Värdebaserat management

Det första decenniet av det 21: a århundradet såg två ekonomiska nedgångar och en hel del företagsbrister.

Detta har orsakat företagsledare att undersöka hur de ska styra sina organisationer effektivt genom dessa tider, så att de fortsätter att lyckas.

Men vad betyder “framgång” verkligen? Betydar det hög vinst eller hög utdelning för aktieägare? Eller betyder det att det är effektivare, bygga för framtiden och fungera med en struktur som kommer att överleva de svåra tiderna?

Om din framgångsstrategi huvudsakligen är baserad på vinst, kommer det förmodligen inte att ge tillräckligt med incitament för att överväga de långsiktiga konsekvenserna av dina beslut. Du kan till exempel öka dina priser för att öka vinsten, eller du kan välja att sänka kostnaderna dramatiskt och öka ditt kvartalsresultat för att tillfredsställa dina investerare.

Detta tillvägagångssätt kan dock påverka din marknadsandel och din förmåga att konkurrera på lång sikt. Det kan också påverka kvaliteten, och påverka din förmåga att locka och behålla talang.

Alla vill driva lönsamt och effektivt med kostnadseffektiva team, projekt och organisationer. Du vill inte ignorera dina kortsiktiga mål, men att uppnå långsiktig lönsamhet för kortsiktiga vinster är inte en hållbar strategi. I slutändan vill du bygga och maximera din förmåga att vara lönsam på lång sikt. Ett sätt att göra detta är att använda värdebaserad förvaltning (VBM).

I den här artikeln ska vi titta på idéerna bakom VBM och markera strategier som du kan ansöka för att öka det totala värdet av din organisation. Vi identifierar också nackdelarna till VBM, och tittar på situationer där VBM kanske inte är lämplig.

Notera:
Denna artikel fokuserar på att tillämpa värdebaserad hantering i ett organisatoriskt sammanhang. Men du kan också använda idéerna bakom det till en avdelning eller ett litet team, om det passar din organisations övergripande mål.

Nedan följer en checklista över steg och element som du/ni bör gå igenom. Du/ni har definierat och formulerat organisationens:

  • Vision (drömmen)
  • Mission (vad och varför)
  • Mål (Objectives) (hur mycket av vad och av vem)
  • Strategier (Hur)
  • Aktivitetsplan (vem gör vad och när)
  • Du har en god känsla för när du kan använda modellen

Your Content Goes Here

Your Content Goes Here

Your Content Goes Here

Principer för värdebaserad förvaltning
I en Value Based Management (VBM) -metod är ditt övergripande mål att maximera värdet av din organisation. Det innebär att de beslut som du fattar idag inte drivs av kortfristig vinst. Snarare betraktar du de långsiktiga effekter som besluten kommer att ha på organisatorisk hållbarhet och lönsamhet, vilket återspeglas i framtida kassaflöden.

VBM frågar människor inom ett företag att tänka som ägare, och att fatta beslut som i slutändan kommer att gynna ägarna. Chefer och chefer måste ständigt leta efter investeringar och tillväxtmöjligheter som skapar värde och använder företagets kapital på sätt som säkerställer långsiktig framgång.

En grundläggande princip för VBM är tron ​​att framtida kassaflöde och tillväxt är källa till ett företags värde. Titta på redovisningsbaserade åtgärder – som kvartalsvinst, vinst per aktie och pris / vinstförhållande – är det inte hur VBMs förespråkare fattar beslut. Det kan vara svårt, särskilt när det finns ett betydande tryck från kortfristiga investerare.

VBM är både en filosofi och en metodik. Det erkänner att de beslut som du fattar dagligen bidrar till värdet av organisationen. Därför måste VBM drivas genom organisationen. inte bara i styrelserummet. Människor på alla nivåer måste delta i att driva detta totala värde.

Svagheter i VBM
Även om ett VBM-tillvägagångssätt kan öka värdet av din organisation, är det viktigt att komma ihåg att det inte är lämpligt för alla situationer. Detta beror på att det antar ett längre perspektiv, där du måste förlita dig på prognoser, prognoser och antaganden om vad som kommer (och inte) bidrar till organisationens värde.

Om du till exempel kan vara säker på att en uppgradering till dina mjukvarusystem för att förbättra effektiviteten kommer att skapa värde är det mycket svårare att förutse effekterna av en ny teknik som stör dina tjänster, men har potential att öka marknadsandelen betydligt. Att använda VBM som dina enda kriterier kan leda till att du diskonterar projekt och strategier som har ett mycket osäkert resultat men kan ge ett stort bidrag till långsiktig tillväxt och hållbarhet. Detta kan göra det olämpligt för tidigt stadium teknikföretag, till exempel.

VBM kanske inte är lämpligt i företag som är väletablerade och som länge har använt en viss affärsmodell. Till exempel kan råvarubaserade företag, som i stål- och timmerindustrin som har stabila marknader och rimligt stabila aktiekurser, konstatera att implementering av VBM faktiskt är mer störande än eventuella vinster. Så, för att skapa nytt organisationsvärde måste du också se till att de projekt som du tar på som en del av VBM-processen, inte påverkar värdet av det arbete du redan gör.

Ett VBM-fokuserat tillvägagångssätt kan också få dig att förlora sociala eller icke-finansiella åtgärder för företags framgång. Att vara en bra företagsmedborgare kan vara en faktor som ger ett betydande värde. Kostsamma projekt som minskar miljöpåverkan kan inte tycks lägga till aktieägarvärde i strängaste termerna. Men när du analyserar dessa projekt med en bredare bild av socialt värde kan de faktiskt bidra till ett långsiktigt, hållbart värde. På samma sätt kan beslut som sätter aktieägarbehov över andra intressenters som anställda och kunder snabbt återfå i vissa branscher.

Det är därför viktigt att använda ett tillvägagångssätt som VBM med ett omfattning och perspektiv som matchar organisationens övergripande uppdrag och mål.

Notera:
Jack Welch, en stark förespråkare för att maximera värdet av en organisation, noterades väl i en intervju från 2009 och sa: “På grund av det är aktieägarvärdet den dumaste idén i världen.” Det som inte inkluderades i de sensationella rubrikerna var dock att Welch fortsatte med att säga att “aktieägarvärde är ett resultat, inte en strategi …”

Welchs punkt var att du inte kan berätta för folk att din strategi är att maximera organisationsvärdet. Han känner inte att det är ett konkret utfall som aktiverar eller motiverar människor. Vad han tror är att för att ge värde, måste du genomföra framgångsrika strategier, och VBM kan vara en del av den implementeringen.

Genomför värdebaserad förvaltning
Det finns ingen uppsättning åtgärder för att introducera VBM till din organisation. Som vi sa är det en tankegång och en metod. Som sådan behöver du ett formellt förändringsprogram för att genomföra det, och detta kommer att driva en organisationsresa som börjar och slutar med ett åtagande att skapa värde.

Men för att starta och upprätthålla denna resa finns det fyra viktiga steg för framgång:
Förstå dina värdedrivrutiner.
Utveckla en strategi för att maximera värdet.
Fastställande av långsiktiga och kortsiktiga resultatmål.
Utveckla prestationsmätningar som stöder värdebaserade mål.
Vi diskuterar dem mer i detalj nedan.

1. Förstå dina värde drivrutiner
För att skapa och maximera värde måste du förstå värdekällan. Att bara säga att du vill skapa värde är inte beskrivande nog, så du måste definiera hur du tänker göra det. I huvudsak skapas värde när kapitalavkastningen överstiger kapitalkostnaden.

Börja med att titta på alla sätt som du investerar resurser i din organisation och bedöma värdet av dessa resurser. Några av dessa värdeutredningar är rent ekonomiska. Till exempel, innan du gör kapitalinvesteringar, gör en grundlig ekonomisk analys av framtida kassaflöden och fråga dig själv hur denna investering kommer att gynna dina aktieägare på lång sikt.

Din organisation skapar också värde på många andra ställen som du inte kan mäta lika enkelt. När du till exempel skapar värde för din kund kan du till exempel skapa värde för dina aktieägare och din organisation.

Använd värdekedjeanalys för att identifiera och mäta nyckelområden inom ditt företag där du kan maximera totalvärdet.

Hur kan du leverera bättre service?
Var kan du bli effektivare och generera en större avkastning på din investering?
Hur kan du använda dina resurser (människor och kapital) för att skapa mest värde?
2. Utveckla en strategi för att maximera värdet
Värdesättet är viktigt för ett framgångsrikt VBM-program, och denna tankegång måste börja överst och fortsätta genom alla nivåer i företaget. Med en tydlig och väldefinierad värdebaserad strategi kan du visa att organisationens värde är viktigare än andra framgångsmätningar, och du kan hjälpa till att styra människors åtgärder och beslut för att skapa värde.

I sista hand ger VBM en ram för att analysera varje beslut som fattas inom en organisation.

När du utvecklar en VBM-strategi för din organisation och dess olika enheter, gör följande:

Bedöm hur du definierade värdet bakom varje strategi som du överväger. Notera de antaganden som kommer att påverka organisationens värde och använda dessa för att analysera andra strategiska alternativ.
Väg värdet av varje strategiskt alternativ. (Konventionell projektanalys, beslutstreeanalys, beslutmatrisanalys och analyshierarkiprocessen kan vara användbara för att göra detta.)
Definiera de resurser (investering) som krävs för varje strategi. Titta på både finansiella och icke-finansiella resurser.
Analysera hur din förväntade värdeavkastning jämför med dina konkurrenters värdeavkastning. Du vill förmodligen ge mer värde till dina kunder och aktieägare än dina konkurrenter gör.
Titta på dina alternativ när det gäller effekten på din tävling, och hur de placerar dig i din bransch. Dessa är viktiga delar av det totala organisatoriska värdet.
3. Ställa in långsiktiga och kortsiktiga resultatmål
När du börjar med en strategi som stöder VBM, kan du sedan ange prestationsmål för att säkerställa att alla inom organisationen arbetar mot det gemensamma målet. Så här sprider en kultur av VBM. När varje person är ansvarig för värdebaserade resultat blir så småningom idén om organisationsvärde ett “gemensamt värde” i hela företaget.

För att främja denna idé, kommunicera hur prestationsmålen hänför sig till organisationens värde. Gör en direkt koppling mellan tioårsplanen, treårsplanen och enårsplanen till exempel. När du länkar prestanda och resultat klart är det mycket lättare för människor att förstå. Management By Objectives är ett användbart system för att göra det klart.

Du behöver också solida handlingsplaner för folk att följa. Dessa planer bryter din strategi ner i de mindre åtgärder som krävs för att nå målet att öka värdet av organisationen. Värdet som mål är inte så lätt att mäta, så handlingsplanerna ger den dagliga strukturen för VBM att bli framgångsrik.

4. Utveckla prestationsmätningar för att stödja värdebaserade mål
Se till att ditt prestationshanteringssystem förstärker det ultimata målet att maximera organisationsvärdet. När någonting mäts är det mer sannolikt att bli klar. Därför behöver du specifika prestationsmetoder för att motivera och uppmuntra alla att arbeta mot den värdebaserade strategin. Återigen är det viktigt att länka allas prestationer till den långsiktiga strategin – och att kommunicera denna länk tydligt.

Kom ihåg dessa riktlinjer:

Se bortom ekonomiska prestationsåtgärder.
Se till att personer som är ansvariga kan påverka de åtgärder du ställer in. Människor måste se att deras ansträngningar direkt påverkar deras mål och prestanda.
Utveckla mätvärden som kommer att visas när du inte skapar värde. Bygg in varningsåtgärder så att du har tid att göra förändringar innan dina kunder och aktieägare svarar negativt.
Använd kompensations- och incitamentsplaner som är kopplade till det värde som skapats. Genom att belöna värdebaserade aktiviteter ökar du de aktiviteterna.
Tryck värdebaserade prestationsåtgärder på alla nivåer i organisationen.
Nyckelord
Värdesbaserad förvaltning (VBM) är en tankegång som visar värdet av en organisation som det ultimata måttet på framgång.

Framgångsrik VBM beror på mycket effektiv strategisk planering, som stöds av ett prestationshanteringssystem som driver värdetänkandet i organisationens övergripande kultur.

Att tillämpa VBM effektivt kan skapa en cykel med ökad medvetenhet och erkännande av de faktorer som skapar långsiktig och hållbar lönsamhet. Med det resulterande investerarförtroendet kommer ditt företag att kunna tåla marknadsnedgångar och ekonomiskt tryck bättre.

VBM är dock inte lämplig för alla situationer och organisationer. Om du tillämpar några av strategierna eller idéerna bakom VBM, se till att det passar organisationens övergripande mål och mål.

Applicera detta på ditt liv
Tänk på vad som driver värde för din organisation. Vad gör du på daglig basis som leder till långsiktig lönsamhet? Se bortom kortsiktiga lösningar som sparar pengar eller ökar intäkterna och koncentrerar sig på effektiv långsiktig användning av resurser som leder till långsiktig framgång.

Gör en lista över saker du gör för närvarande – som kapitalinvesteringar och projekt som syftar till att förbättra kundtillfredsställelsen – som bidrar till långsiktigt värde. Gör en annan lista över åtgärder och beslut som är (eller var) kortsiktiga, och det kan eventuellt minska det långsiktiga värdet. Nedskärningar kan till exempel spara pengar på kort sikt, men de kan minska produktiviteten och därmed skada organisationens förmåga att attrahera och behålla talang i framtiden.

Ange ett eller två värdebaserade prestationsmål för dig själv och ditt lag. Börja med ett strategiskt mål att skapa värde på ett sätt som du direkt kan påverka. Därefter utveckla specifika mål och prestationsåtgärder som du kan övervaka. Diskutera vad du gör och varför, med ditt team såväl som dina kollegor och toppledare. Även om VBM kräver stöd från toppen, betyder det inte att det måste härröra!