Vad är strategi

Value Chain Analysis är ett användbart verktyg för att utarbeta hur du kan skapa största möjliga värde för dina kunder.

I affärer är vi betalda för att ta råa insatser och att ”lägga till värde” för dem genom att göra dem till något av värdet för andra människor. Det här är lätt att se i tillverkningen, där tillverkaren ”lägger till värde” genom att använda ett råmaterial med liten användning till slutanvändaren (till exempel trämassa) och omvandla den till något som människor är beredda att betala för (t.ex. papper ). Men den här idén är lika viktig i serviceindustrin, där människor använder insatser av tid, kunskap, utrustning och system för att skapa tjänster av verkligt värde för den person som serveras – kunden.

Och kom ihåg att dina kunder inte nödvändigtvis är utanför din organisation: de kan vara dina chefer, dina medarbetare eller de människor som är beroende av dig för vad du gör.

Nu är det här väldigt viktigt: i de flesta fall ju mer värde du skapar desto mer kommer människor att vara beredda att betala ett bra pris för din produkt eller tjänst, och ju mer de kommer att fortsätta att köpa från dig. På en personlig nivå, om du lägger till mycket värde för ditt lag, kommer du att excel i vad du gör. Du borde då förvänta sig att belönas i linje med ditt bidrag.

Så hur kan du ta reda på var du, ditt team eller ditt företag kan skapa värde?

Det här är verktyget Value Chain Analysis. Value Chain Analysis hjälper dig att identifiera hur du skapar värde för dina kunder och hjälper dig då att tänka igenom hur du kan maximera detta värde: oavsett om du har fantastiska produkter, bra tjänster eller jobb bra gjort.

Notera:
Denna artikel tittar på ett enkelt sätt att använda värdekedjor. Ett mer strukturerat tillvägagångssätt utvecklades av professor Michael Porter från Harvard Business School (även skapare av 5 Forces-verktyget) i sin bok, ”Competitive Advantage”. Du kan läsa mer om den här versionen genom att klicka här.

Nedan följer en checklista över steg och element som du/ni bör gå igenom. Du/ni har definierat och formulerat organisationens:

  • Vision (drömmen)
  • Mission (vad och varför)
  • Mål (Objectives) (hur mycket av vad och av vem)
  • Strategier (Hur)
  • Aktivitetsplan (vem gör vad och när)
  • Du har en god känsla för när du kan använda modellen

Your Content Goes Here

Your Content Goes Here

Your Content Goes Here

Så här använder du verktyget
Värdekedjeanalys är en trestegsprocess:

Aktivitetsanalys: Först identifierar du de aktiviteter du åtar dig att leverera din produkt eller tjänst.
Värdeanalys: För varje aktivitet tänker du igenom vad du skulle göra för att lägga till det största värdet för din kund.
Utvärdering och planering: För det tredje utvärderar du om det är värt att göra ändringar, och sedan planera för åtgärder.
Vi följer dessa genom en efter en:

Steg 1 – Aktivitetsanalys
Det första steget är att brainstorma de aktiviteter som du, ditt team eller ditt företag åtar dig att på något sätt bidra till din kunds erfarenhet.

På organisationsnivå kommer detta att inkludera de stegvisa affärsprocesser som du använder för att betjäna kunden. Dessa kommer att omfatta marknadsföring av dina produkter eller tjänster; försäljning och orderingång; operativa processer; leverans; Stöd; och så vidare (det kan också innebära många andra steg eller processer som är specifika för din bransch).

På personligt eller lagsnivå kommer det att innebära det steg-för-steg-flöde av arbete som du utför.

Men detta kommer också att involvera andra saker också. Till exempel:

Hur du rekryterar människor med färdigheter för att ge bästa möjliga service.
Hur du motiverar dig själv eller ditt lag för att fungera bra.
Hur du håller dig uppdaterad med de mest effektiva och effektiva teknikerna.
Hur du väljer och utvecklar den teknik som ger dig kanten.
Hur får du feedback från din kund om hur du gör det, och hur du kan förbättra dig vidare.
Tips:
Om du genomför brainstorming bakom aktivitetsanalysen och värderingsanalysen med ditt team får du nästan säkert ett rikare svar än om du gör det själv. Du kan också upptäcka att ditt lag är mer benägna att ”köpa in” några slutsatser som du drar från övningen. Trots allt kommer slutsatserna att vara lika mycket som dina.

När du har brainstormat de aktiviteter som mervärde för ditt företag, lista dem. Ett användbart sätt att göra detta är att lägga dem ut som ett förenklat flödesdiagram som går ner på sidan – detta ger en bra visuell representation av din ”värdekedja”. Du kan se ett exempel på detta i Figur 1 nedan.

Steg 2 – Värdesanalys
Nu, för varje aktivitet du har identifierat, lista ”Value Factors” – de saker som dina kunder värdesätter på sättet att varje aktivitet utförs.

Om du till exempel tänker på en telefonupptagningsprocess kommer din kund att värdera ett snabbt svar på hans eller hennes samtal. ett artigt sätt; effektiv beslutsfattande snabb och kunnig svar på frågor och en effektiv och snabb lösning på eventuella problem som uppstår.

Om du tänker på leverans av en professionell service, kommer din kund sannolikt att värdera en exakt och korrekt lösning. en lösning baserad på helt aktuell information en lösning som är tydligt uttryckt och lätt åtgärdbar och så vidare.

Skriv ner dessa värdefaktorer bredvid varje aktivitet du har identifierat.

Och bredvid dessa skriver du ner vad som behöver göras eller ändras för att ge stort värde för varje värdefaktor.

Steg 3 – Utvärdera förändringar och handlingsplan
När du har slutfört din värdeanalys kommer du förmodligen att sparkas upp för åtgärd: du har genererat massor av idéer för att öka värdet du levererar till kunder. Och om du skulle kunna leverera alla dessa, kan din tjänst vara fantastisk!

Nu var lite försiktig på det här steget: du kan enkelt frigöra din energi på hundra olika jobb och fullfölja aldrig någon av dem.

Först och främst, plocka ut de snabba, lätta, billiga vinsterna – gå till några av dessa, eftersom detta kommer att förbättra ditt lags andar utan slut. Skärma sedan de svåraste förändringarna. Vissa kan vara opraktiska. Andra kommer bara att leverera marginella förbättringar, men till stor kostnad. Släpp dessa.

Och sedan prioritera de återstående uppgifterna och planera att ta itu med dem på ett uppnåeligt, steg för steg sätt som ger stadig förbättring samtidigt som det håller ditt lag entusiastiskt.

Tips:
Om du har ett tillräckligt starkt förhållande med en eller flera av dina kunder kan det vara värt att presentera dina slutsatser och få feedback. Det här är ett bra sätt att antingen bekräfta att du har rätt eller för att få en bättre förståelse av vad de vill verkligen.

Exempel
Lakshmi är en mjukvaruutvecklingschef för ett mjukvaruhus. Hon och hennes team hanterar korta programförbättringar för många kunder. Som en del av en teamutvecklingsdag använder hon och hennes team Value Chain Analysis för att tänka på hur de kan leverera utmärkt service till sina kunder.

Under delen Aktivitetsanalys identifierar de följande aktiviteter som skapar värde för kunder:

Beställning tar
Förbättringsspecifikation
schemaläggning
Mjukvaruutveckling
Programmertestning
Sekundär testning
Leverans
Stöd
Lakshmi identifierar också följande aktiviteter som inte är kundrelaterade: viktiga:

Rekrytering: Välja människor som kommer att arbeta bra med laget.
Utbildning: Att hjälpa nya lagmedlemmar blir effektiva så fort som möjligt och hjälpa gruppmedlemmarna att lära sig om ny programvara, tekniker och teknik som de utvecklas.
Lakshmi markerar dessa i en vertikal värdekedja på hennes whiteboard (du kan se de tre första klientvända aktiviteterna som visas i rutan ”Steg 1: Aktivitetsanalys” i Figur 1 nedan):

Värdekedjeanalys Exempel
Därefter fokuserar hon och hennes team på orderupptagningsprocessen och identifierar de faktorer som kommer att ge största möjliga värde för kunderna som en del av denna process. De identifierar följande värdefaktorer:

Ge ett snabbt svar på inkommande telefonsamtal.
Ha en bra kunskap om kundens verksamhet, situation och system, så att de inte slänger kundens tid med onödig förklaring.
Att ställa alla rätt frågor och få en fullständig och korrekt förståelse för kundens behov.
Förklara utvecklingsprocessen för kunden och hantera hans eller hennes förväntningar om den sannolika tidtabellen för leverans.
Du kan se dessa i kolumnen ”Värdefaktorer” i figur 1.

De tittar sedan på vad de behöver göra för att leverera maximalt värde till kunden. Dessa saker visas i kolumnen ”Ändringar behövs” i Figur 1.

De gör sedan samma för alla andra processer.

När alla brainstorming är avslutad kan Lakshmi och hennes lag kunna identifiera snabba vinster, avvisa lågavkastning eller högkostnadsalternativ och komma överens om prioriteringarna för genomförandet.

Nyckelord
Värdekedjeanalys är ett användbart sätt att tänka på genom att ge dig värde för dina kunder och granska alla saker du kan göra för att maximera det värdet.

Det sker i tre steg:

Aktivitetsanalys, där du identifierar de aktiviteter som bidrar till leveransen av din produkt eller tjänst.
Värdesanalys, där du identifierar de saker som dina kunder värdesätter i sättet att utföra varje aktivitet och sedan utarbeta de ändringar som behövs.
Utvärdering och planering, där du bestämmer vilka förändringar du ska göra och planerar hur du ska göra dem.
Genom att använda värdekedjeanalys och genom att följa den igenom till handling kan du uppnå excellens i saker som verkligen betyder att dina kunder.